Dva stařičké semafory, stavědlo a dvoje mechanické závory nyní ještě leží v dílnách automobilní průmyslovky v Zábřehu. Studenti celou zimu pracovali na jejich renovaci.

Exponáty se podařilo získat od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Pocházejí od Jablunkova, kde se nyní staví koridor. Jsou to historické kousky staré asi padesát let. Na semaforech byly dokonce ještě původní olejové lampy, které byly později předělány na elektřinu.

„Přivezli nám je v listopadu a hned se o ně začali zajímat sběrači kovů. Přemístili jsme je po částech do dílny, opravili zkorodované části a díly, které už nešly zachránit, jsme vyměnili. Zjistili jsme také, jaké bylo původní zabarvení, a natřeli je do originální podoby. Pracovali jsme na tom celou zimu," řekl učitel automobilní průmyslovky a zábřežský místostarosta Karel Crhonek, který je duchovním otcem projektu skanzenu.

„Naši žáci mají v prvním ročníku základní výcvik, jako je pilování nebo čištění. V rámci praxe tedy udělali jednoduché základní práce. To, že mohli pracovat na něčem takovém, má navíc výchovný efekt. Budou si toho vážit a mohou se pochlubit, že tyhle exponáty pomáhali zachránit," doplnil ředitel školy Vítězslav Martykán.

Exponátů se teď ujmou pracovníci šumperské firmy SART, která budovala i cyklostezku a koleje pro parní mašinku. Zjistí přesné rozměry a doladí osazení do terénu. „Vše jsme museli upravit, aby to nebylo pro návštěvníky nebezpečné a zároveň aby z toho nešlo nic ukrást," sdělil Karel Crhonek.

Během následujících týdnů projde renovací i historická parní lokomotiva řady 317, která bude hlavním magnetem skanzenu. Dostala se sem na začátku prosince z Lysé nad Labem. Město Zábřeh ji odkoupilo od odborářů z Federace strojvůdců ČR za sto šedesát tisíc korun.

Lidé ji mohou vidět z oken vlaku ze Zábřeha na Českou Třebovou krátce předtím, než vjedou do prvního z hněvkovských tunelů.

Renovace mašinky přitom město nepřijde ani na korunu. „Dostali jsme nabídku od soukromé firmy z Kosova, že v rámci sponzorské činnosti pro město udělá práce velmi levně, prakticky jen za cenu barvy. I na tu se nám ale podařilo sehnat sponzora," vysvětlil Karel Crhonek. Sponzorsky se podařilo pokrýt většinu nákladů na přípravu skanzenu.

Lokomotiva váží sedmatřicet tun, s vodou bývala ještě o třináct tun těžší. Dělníci ji nejprve opískují a potom nastříkají. Práce se budou provádět z lešení přímo na místě, přesun by byl příliš náročný. Čeká se jen na příznivé počasí.

V plánu je už i další rozšíření skanzenu. „Když jsem jel do Prahy, objevil jsem v Ústí nad Orlicí starý vodní jeřáb, kterým se plnily parní lokomotivy vodou. V Ústí se bude stavět koridor, takže teď jednáme o tom, aby se nám pumpu podařilo dostat do skanzenu," uvedl Karel Crhonek.

Do budoucna zde chtějí instalovat ještě atrakce pro děti, spolupracovat chtějí i s myslivci, kteří by zde mohli vybudovat například bažantnici. Ředitel olomoucké stavební správy SŽDC Václav John nabídl, že by bylo možné parní lokomotivu nasvětlit, takže by byla dobře vidět i z nočních vlaků.

První návštěvníky skanzen uvítá 31. května. Budou jimi děti, pro které to bude dárek k jejich svátku. „Máme už domluvené, že hasiči zapálí auto a předvedou ukázku zásahu. Měli by také předvést záchranu tonoucího z řeky, což může být pro děti před prázdninami poučné," vysvětlil Crhonek. O den později pak skanzen slavnostně otevřou politici a pozvaní hosté.