VYBRAT REGION
Zavřít mapu

14 mrtvých za půl roku. Pomohly by kamery a pořádné pokuty, míní expert

Olomoucký kraj - 14 lidí zemřelo za první letošní půlrok na silnicích v Olomouckém kraji, na osm desítek osob se těžce zranilo. 

28.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zdeněk Traxler

Policisté v celém kraji od Nového roku do prázdnin vyšetřovali dohromady 2031 nehod.

Ve srovnání se stejným období minulého roku je to o trochu méně, odborníci však nejásají. Na cestách totiž stále panuje bezohlednost.   

Krajský kooridnátor BESIPu Miroslav Charouz při on-line rozhovoru pro DENÍKPodle  krajského koordinátora BESIPu Miroslava Charouze (na snímku vpravo), by dopravní situaci v regionu mohla zlepšit technika a pořádné "pálky" za závažná provinění.

Prospěch by prý přineslo více kamer na velké křižovatky, frekventované a rizikové úseky.

K tomu pak vysoké pokuty za jízdu na červenou, překročení rychlosti, nedání přednosti, alkohol a drogy za volantem.

A posun by podle něj přinesly i povinné reflexní prvky pro chodce a cyklisty za nepříznivého počasí.

Co říkáte na to, že jen během prvního pololetí zemřelo na silnicích v kraji čtrnáct lidí?
Je to příliš vysoké číslo, aktuální údaje o nehodovosti jsou velmi závažné. Na druhou stranu musím přiznat, že podobný vývoj statistik jsem vlastně očekával. Po krajských silnicích totiž pravidelně jezdím a vidím, jak se šoféři chovají. Přemýšlím, jakou do budoucna zvolit strategii pro svoji další práci koordinátora BESIPu. Společnost si už dál nemůže nalhávat, že to ještě není tak špatné. Spoléháme na to, že jednou dopadnou statistiky líp a jednou možná hůř. Už se to musí začít řešit. Nesmíme se nechat ukolébat tím, že se to samo nějak zlepší.

Které prohřešky a přestupky motoristů vám vadí nejvíc?
Ze silnic úplně zmizela ohleduplnost ke všem účastníkům provozu. Lidé jezdí, jak chtějí a na nikoho se neohlížejí. Na olomouckých křižovatkách se vesele řítí na červenou. Časté je to například u bývalého divadla v Hodolanech nebo ve Velkomoravské ulici. A to navíc nemají na tachometru padesát, ale osmdesát kilometrů v hodině. To přece není žádné drobné pochybení, musí následovat výrazný trest, jako je tomu na Západě. Kdo vyjíždí do zahraničí, tak se obává, aby tam nedostal pokutu, protože tam jsou opravdu citelné. Díky nim se tamní řidiči naučili chovat slušně, nebylo by to na škodu ani u nás. Nedávno jsem byl s policisty u dopravní nehody. Na dálnici měli u krajnice odstavené služební vozidlo se zapnutými majáky a nikdo z projíždějících vozidel, s výjimkou cizinců, v tom místě ani nezpomalil.

Nehody podle okresů od ledna do června 2014

Statistiky nehod v Ol. kraji 

Nezvládají zatážky a zbytečně spěchají

Myslíte si, že je na silnicích dost dopravních policistů?
Zvýšení počtu hlídek na silnicích to nevyřeší, ty opravdu nemůžou stát všude. Tam, kde se trvale jezdí na červenou a příliš rychle, bych umístil kamery. Úřady by se nad tím konečně měly zamyslet a dávat řidičům pořádné pokuty. Spousta šoférů odejde ze správního řízení bez postihu, protože se přestupek ani nestihne projednat. Nebo zaplatí pár stovek pokuty, které snadno oželí. Do svědomí by si měli sáhnout také rodiče. U mateřských i základních škol často vidím, že děti v autě ani nepřipoutají. Po vesnicích se prohánějí malí cyklisté bez přileb a bez dozoru dospělých. Copak se rodiče o své potomky neobávají?

Co byste doporučil všem účastníkům silničního provozu?
Řidiči často podceňují stav silnice a rychlost vozidla. Nezvládají zatáčky, úhybné manévry a zbytečně spěchají. Měli by víc předvídat možné chyby druhých, nevynucovat si za každou cenu přednost a zvýšit ohleduplnost vůči slabším a zranitelnějším účastníkům provozu. Cyklisty je potřeba bezpečně objíždět a vždycky o tom dát znamení, to spousta řidičů vůbec nedělá. Šoféři často nedávají přednost motorkářům, chodcům ani kolařům. Chodcům i cyklistům bych doporučil, aby za špatné viditelnosti používali reflexní pásky, samolepky a různé doplňky. Loni jsem jich v Olomouckém kraji rozdal při preventivních akcích přes čtyři tisíce kusů, doufám, že je lidé používají. Na vesnicích často chlapi jezdí na pivo na starých kolech, na kterých chybí světla i odrazky. Když se pak nad ránem vracejí z hospody, může jim reflexní páska za pár korun třeba zachránit život.

Autor: Magda Vránová

28.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zábřeh urval proti Přerovu první výhru sezóny
21

Sulko začalo proti Přerovu parádně, potom se bálo o výsledek

Trenér Karel Trnečka

Mohelnice dala tři góly, přesto s Líšní doma neuspěla

Losiny opět vítězně, Dubicko je stále na nule

Ani na třetí pokus se nováček krajského přeboru z Dubicka nedočkal bodového zisku, když prohrál na hřišti Velkých Losin. Lázeňský tým naopak uspěl potřetí v řadě.

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu

Pět hasičských jednotek zasahovalo v sobotu před druhou hodinou odpoledne u hrozivě vypadající nehody na dálnici D1 mezi Olomoucí a Ostravou, a to poblíž sjezdu na Bělotín. Nákladní vůz s cisternou dostal z dosud nezjištěných příčin smyk, narazil do svodidel a začal hořet.

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení