Podle zákona jsou bruslaři chodci, takže by měli jezdit po chodnících a na silnicích vlevo v protisměru. Na cyklostezkách? Tam podle strážníků nepatří. Ministerstvo dopravy však namítá, že silniční zákon bruslařům pohyb na stezkách výslovně nezakazuje. Každopádně sportovci s kolečky na nohou jezdí všude. Města nyní zvažují, že pro ně postaví speciální trasy.

„Na cyklostezkách nemá bruslař co dělat,“ tvrdí ředitel Městské policie v Prostějově Jan Nagy. Protože bruslaři ve městě moc jiných možností, kde se pořádně protáhnout, nemají, strážníci jim pokuty za jízdu v místech pro cyklisty nedávají. „Jsme vůči nim shovívaví. Jednak moc možností nemají, ale hlavně jsme se doposud nesetkali s tím, že by byli natolik bezohlední, aby postih zasloužili,“ uvedl zástupce ředitele olomoucké městské policie Jaroslav Chytil.

Fakt, že podle zákona je bruslař chodec, komplikuje život nejen jim, ale i pěším, cyklistům a motoristům. Kolize vznikají například v olomouckých parcích protkaných sítí cyklostezek a chodníků pro pěší. „Že tady podle strážníků nemám co dělat? To fakt nevím. A kde v Olomouci mám jezdit?“ zlobil se v neděli osmadvacetiletý bruslař jedoucí po stezce ve Smetanových sadech. „Na cyklostezce je dobrý asfalt, neničím si kolečka a nezakopávám, nepletu se mezi lidmi,“ říká Radek, který jezdí po jedné z prostějovských cyklostezek.

Antonín Zajíček, vedoucí odboru rozvoje a investic města Prostějova, míní, že bruslaře by měla jasně vyřešit novelizace silničního zákona a bez hrozby postihu by měli mít možnost jezdit po cyklostezkách. „Pro cyklisty se dělají stezky s kvalitním, hladkým živičným povrchem, které by mohli využívat i bruslaři. Na speciální stezky pro bruslaře nejsou finance,“ míní úředník. Radnice o nich uvažují. V Prostějově už plánují dvě stezky. Tou první bude ovál v Kolářových sadech, poté město připravuje stezku kolem Hloučely od stájí Kavalo až k Tiché ulici. Vybudování nové stezky pro in-line bruslaře chce podpořit i olomoucká radnice. Ta by byla ochotna do ní investovat až deset milionů korun. Nejdříve by mohla vzniknout v příštím roce. Odborníci již vytipovali několik lokalit.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky silniční zákon výslovně nezakazuje bruslařům jezdit po cyklostezkách. „Nikde není napsáno, že chodec nesmí jít po cyklostezce, a bruslař je chodec. Co zákon nezakazuje, to je dovoleno,“ reagoval Hanzelka. Ministerstvo však na podzim připravuje komplexní novelizaci kritizované normy. „Vytvoříme expertní skupinu a uvítáme všemožné podněty. Klidně i na toto téma,“ dodal.