"Většina lidí si myslí, že plachtařské závody jsou o tom, kdo zůstane nejdéle ve vzduchu. Ale tak se závodilo možná před padesáti lety. Dnes je to o rychlosti a přesnosti," vysvětlil šumperský pilot Jan Podhrázský, který po třech dnech závodu figuroval na první příčce. S větroněm Jantar dosáhl průměrné rychlosti 108 kilometrů za hodinu. Větší typy kluzáků ale dokážou vyvinout rychlost, která je srovnatelná s motorovým letounem. Pro závody, které trvají deset dní, je nejdůležitější počasí. To denně pečlivě sleduje a vyhodnocuje meteorolog.

Podle počasí se také odvíjí denní program závodu a zadání úkolů. Potřebné informace si všichni závodníci vyslechnou na denním brífinku v deset dopoledne, kolem poledne se startuje. Na zem se větroně dostanou zhruba po pěti hodinách. Jednou z disciplín na Jarním poháru Jeseníků je například let přes vytyčené prostory, kdy si každý pilot může zvolit délku tratě, ale měří se mu rychlost. Všechny údaje zaznamenává loger, což je záznamové zařízení, které přijímá signál z družice. Z něj je po skončení letu možné přesně zjistit, v jakém prostoru a jak rychle se letoun pohyboval. Další disciplínou je let mezi pevně danými otočnými body.

Například v pondělí odpoledne to byla trasa Šumperk - Náchod. Třetí stanoviště pořadatelé zvolili na území Polska. "Důležité také je, abychom se vyhnuli zakázaným prostorům. Těch si armáda postupně zabrala dost, hlavně od doby, kdy má grippeny. Pokud bychom do zakázaného prostoru vletěli dvakrát, znamená to diskvalifikaci. Přece jen se jedná o bezpečnost," vysvětlil Jan Podhrázský. Jaké počasí je pro větroně ideální? S polojasnou oblohou a kupolovitými oblaky. Protože právě kumuly označují vrcholy stoupavého proudu.

Závodům zatím počasí přeje. "Spokojeni jsme nejen s počasím, ale také s účastí. Letos je takřka dvojnásobná, většina lidí to totiž bere jako trénink na mistrovství republiky, které na šumperském letišti začne 18. května," řekl ředitel závodu Jan Vlček. Závod skončí 8. května, vyhlášení vítězů je naplánováno na 10 hodin na šumperském letišti.