Ve hře je kromě trikotu vítěze také účast na mistrovství světa a naděje na angažmá v některém ze špičkových profesionálních týmů.

Žhavé želízko v ohni Závodu míru bude mít také domácí reprezentace.

Mezi nejsledovanější cyklisty bude patřit Michal Schlegel, lídr českého národního týmu.

„Patří mezi užší špičku. Vypadá to velmi dobře a můžeme se po několika desítkách let dočkat toho, že český závodník bude stát v celkovém pořadí na stupních vítězů. Patří k favoritům. Od začátku týdne je v Jeseníkách na soustředění. Od úvodu sezony jezdí velmi dobře, měl navíc neuvěřitelné hodnoty fyzických testů," řekl na adresu talentovaného domácího jezdce Jaroslav Vašíček, předseda organizačního výboru závodu.

Reprezentační výběr povede trenér Tomáš Konečný. Schlegelovi budou v dresech s trikolorou pomáhat Roman Lehký, Pavel Camrda, Michael Kukrle, Jan Kovář a Adam Ťoupalík.

„Reprezentace by měla být silná. Mladí kluci z týmu Whirlpool budou dobří a čeká se, co předvede mladý Ťoupalík," podotkl Jaroslav Vašíček.

Konkurence pro národní tým je ale skutečně kvalitní, Závod Míru je zařazen do nejvyšší kategorie Nations' Cup.

„Jede se jen šest takových závodů na světě a letos je o start u nás eminentní zájem, protože závodníci mají obrovskou šanci nominovat se na mistrovství světa, které se koná v Kataru," prozradil šéf pořádající agentury Jaroslav Vašíček a pokračoval: „Nemáme ani možnost si mančafty vybírat, musíme brát prvních šestnáct týmů z evropského žebříčku pak čtyři týmy z amerického a z asijského a tak dále. Je to nějakým způsobem dané. Bude tady to nejlepší, co ve světě existuje. Všechny týmy Závodu míru přikládají velkou důležitost a přijedou minimálně o jeden až tři dny dřív."

Peloton bude v letošním ročníku čítat 130 jezdců z 22 národních týmů, český reprezentační A-tým doplní ještě druhý výběr českých nadějí.

Kdo vyhraje, má velké renomé v zahraničí

Všechny celky věnují úspěchu na Závodu míru velkou pozornost.

„Pro mladé závodníky je to vrcholná šance. Jezdci, kteří byli loni na předních příčkách, už dnes jezdí ve špičkových profesionálních stájích. Úspěch je otevřením dveří do nejvyšších pater světové cyklistiky a do World Tour týmů," prohlásil Jaroslav Vašíček a nabídl příklad tréninkového nasazení jezdců.

„Nejlepší španělský závodník Enric Mas Nicolau už před měsícem absolvoval v tréninku etapy Závodu míru a na Dlouhých Stráních ho chytla sněhová vánice, aby to neměl tak jednoduché," s úsměvem řekl šéf organizátorů.

Velké výkony se očekávají také od týmů ze severu Evropy.

„Vynikající budou Norové, ti letos vyhráli, co mohli. I Dánové budou silní. Je to dané tím, že tyto státy do mládežnické cyklistiky investují oproti nám obrovské peníze," hodnotil Vašíček.

O vše podstatné se stará s legendou československé cyklistiky Jánem Svoradou. Tříetapový závod je naplánován jako těžká zkouška plná nástrah.

„Etapy jsou náročné a s ředitelem závodu Jánem Svoradou to máme založené na tom, aby se to nedalo vyhrát třeba štěstím na dobrou skupinu závodníků a závěrečný spurt. Tady opravdu vyhraje ten nejlepší. Kdo vyhraje, má velké renomé v zahraničí," uzavřel Jaroslav Vašíček.

Jaroslav Vašíček o etapách Závodu míru

1. Jeseník – Rýmařov (134 km, pátek, start 13.30)

„I když nevypadá, tak je to velmi těžká etapa. Uspět může jen velmi dobrý cyklista, jsou tam tři horské prémie. Pojede se Skřítek, Ramzovské sedlo a Žárová. Nejsou to jednoduché kopce. Okruh kolem Rýmařova je strašně náročný, jak na výkonnost, tak i na poziční jízdu. Je to úzké, točivé a nahoru dolů. Může odjet skupina a získat dvě tři minuty."

2. Krnov – Dlouhé Stráně (123 km, sobota, start 12.00)

„Není co dodávat. Opravdu rozhodne to, kdo na to má. Dlouhé Stráně jsou nejtěžší kopec v republice. Jede se takzvanou Uhlířskou cestou. U nejlepších závodníků předpokládáme, že pojedou kopec 36–40 minut. Nejde tam nijak taktizovat, musí to vyjet svými silami."

3. Jeseník – Jeseník (160 km, neděle, start 11.00)

„Prvních padesát kilometrů je po rovině, potom závod probíhá kolem česko-polských hranic. Cyklistické peklo začíná v Písečné, kdy jezdci zamíří veřejností nepoužívanou silnicí na Rejvíz, kde je úzká cesta a velké převýšení. Následuje Příčný vrch, Vrbno, Hvězda a Vidly. Potom je strašně dlouhý šlapací sjezd do Jeseníků. Kopec do cíle je krátký, ale těžký, už dvakrát rozhodl závod."