VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaky zrychlí

ZÁBŘEH - Slavnostním dotažením posledního šroubu skončily po třech letech stavební práce na modernizaci železniční trati mezi Zábřehem a Krasíkovem.

30.3.2007
SDÍLEJ:

Otevírání tratiFoto: Michal Krestýn

Cestující se tak dočkají zkrácení jízdních dob ve vlacích mezi Prahou, Olomoucí a Ostravou. Moderní naklápěcí soupravy projedou úsekem až o šest minut rychleji než dosud. To umožní zkrátit cestovní dobu mezi Prahou a Ostravou na přibližně tři hodiny.

Zatímco před rekonstrukcí projížděly vlaky úsekem rychlostí osmdesát až sto kilometrů za hodinu, nově zde budou moci soupravy Pendolino uhánět až stošedesátikilometrovou rychlostí, nákladní vlaky pak až sto dvacítkou. Umožnila to mimo jiné i výstavba tří nových tunelů, z nichž tunel Hněvkov II je se svojí délkou 462 metrů druhým nejdelším dvojkolejným tunelem v České republice. „Díky tunelům se podařilo odstranit oblouky s malými poloměry a nízkou rychlostí. Zkrátila se tím také délka trati o téměř dva kilometry,“ řekl náměstek ředitele Správy železniční a dopravní cesty Miroslav Konečný.

„Po dokončení modernizace celého úseku z České Třebové do Přerova projedou vlaky tuto trasu až o sedmnáct minut rychleji. Zvýší se také bezpečnost železničního provozu,“ vyjmenoval hlavní přínosy pro cestující generální ředitel zhotovitelské firmy Stavby silnic a železnic (SSŽ) Martin Borovka.

„Po stavební stránce to byla jedna z nejnáročnějších akcí. Hodně práce dala už samotná příprava stavby, protože kvůli přeložkám bylo nutné vykupovat pozemky a projednávat vliv stavby na její okolí,“ nastínil hlavní problémy při výstavbě Konečný. Jeho slova potvrdil i ředitel SSŽ Borovka. „Zatímco přibližně stejně dlouhý úsek v rovinatém Polabí jsme měli hotový za dva roky, tady to trvalo o rok déle,“ připomněl Borovka.

Stavba si vyžádala náklady přesahující čtyři a čtvrt miliardy korun. Šedesát procent z celkové sumy poskytla ze svých fondů Evropská unie. Zbytek platil Státní fond dopravní infrastruktury a ministerstvo dopravy. Na stavaře čekal při modernizaci tratě vinoucí se klikatým údolím Moravské Sázavy náročný úkol. „Kromě tří tunelů bylo postaveno také osm nových mostů, devatenáct stávajících prošlo rekonstrukcí. Obyvatele okolních domů chrání také tři kilometry protihlukových bariér,“ vypočítal některé parametry stavby ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr.

Dělníci také kompletně vyměnili železniční svršek, který nyní tvoří železobetonové pražce s pružným upevněním kolejnic. Tento způsob umožňuje snížit vibrace, takže cestující ocení podstatně klidnější jízdu vlaků. „Rekonstrukcí také prošla zastávka v Lupěném a vznikla nová nástupiště v Hoštejně, která se posunula přibližně o šest set metrů blíže k obci. V Zábřehu jsme potom vybudovali jedno nové ostrovní nástupiště a další opravili. Osoby, které mají problémy s pohybem, jistě ocení nové výtahy, jež je dopraví z podchodu na nástupiště,“ doplnila mluvčí Staveb silnic a železnic Andrea Kerlická.

Část bývalé trati v údolí Moravské Sázavy, po níž dnes už vlaky nejezdí, má zájem město Zábřeh proměnit na cyklostezku.

30.3.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Po neznámé ženě, která si vyzvedla na padělaný recept léky ve dvou lékárnách v Přerově, pátrají nyní policisté.
2

Na padělané recepty si vyzvedla léky, pátrá po ní policie

Pěstujeme olivy

Podvodník vzal zálohu, ale stroj nedodal

O padesát tisíc korun připravil podvodník důvěřivého muže, který mu skočil na špek – odpověděl na fiktivní inzerát.

Řídil opilý, autem najel do zdi

Téměř tři promile alkoholu v krvi měl řidič, jehož cesta osobním vozem skončila u betonové zdi jesenického supermarketu.

Na Borůvkové hoře se znovu sejdou disidenti

Byla to utajovaná a výjimečná akce. Na Borůvkové hoře se v srpnu 1987 setkali čeští a polští disidenti. Po třiceti letech se někteří z nich na pohraniční kopec nad Javorníkem dostaví znovu. V sobotu 19. srpna se zde koná vzpomínková akce. Účast přislíbili Petr Uhl, Anna Šabatová nebo Ján Čarnogurský.

Startuje podzimní TIP liga. Vyhrajte sud plzeňského!

Populární tipovací soutěž čtenářů Deníku s názvem Tipliga znovu startuje! V tištěném vydání svého Deníku najdete už ve středu soutěžní kupon pro první kolo oblíbené hry, v níž se tipují především zápasy krajských a okresních fotbalových soutěží. Celkový vítěz vyhraje v listopadu sud piva z plzeňského pivovaru. Pojďme si připomenout, co TIP liga je a jak se hraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení