VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Politolog: Zemanova kampaň byla za hranou, bohužel u nás funguje

Olomoucký kraj – Prezidentské volby skončily, je rozhodnuto. Podle olomouckého politologa Tomáše Lebedy měl na výsledek vliv i způsob vedení Zemanovy kampaně ve druhém kole.

27.1.2013 143
SDÍLEJ:

Novým prezidentem České republiky byl v sobotu 26. ledna 2013 zvolen Miloš Zeman.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

„Živit v lidech xenofobii je velmi nešťastné. Je to problematická a nebezpečná karta, kterou jeho tým hrál," říká vedoucí Katedry politologie a evropských studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého.

Podle čeho se voliči rozhodovali, jak na ně kampaně působily?
Co bylo součástí kampaně, je celkem zřejmé – nacionalismus, xenofobie a lži. Netvrdím, že to volby rozhodlo, protože ten rozdíl je poměrně významný, ale mohlo to tak být. Protože vyvolání strachu z jednoho kandidáta tím, že bude vystupovat proti zájmům českého obyvatelstva a vyvolání nacionálních nálad mohlo ve společnosti rezonovat poměrně silně. To byl podle mne důležitý faktor.

Jak byste popsal atmosféru před volbami?
Do prvního kola probíhala kampaň až na drobné excesy naprosto korektně, byla důstojná a velmi umírněná. Bylo to dáno i tím, že kandidátů bylo devět, takže když by jeden útočil na druhého, další se mohli smát. Ve druhém kole už se však neúspěch jednoho rovná úspěch druhého. Tady se ukázalo, že tým Miloše Zemana výrazně přitrvrdil a negativní kampaň proti Karlu Schwarzenbergovi byla podle mne vedená prostředky, které jsou za hranou toho, co je ve vyspělé společnosti vkusné. Rozdmýchávat nacionální vášně a živit v lidech xenofobii je velmi nešťastné, protože to s kampaní neskončí. V lidech to zůstává, společnost si to ponese dál a pokud jí takhle začnou živit i další politici, můžeme se dočkat velmi nepěkných konců. Bohužel se ukázalo, že takto vedená kampaň v české společnosti funguje.

Podporovatelé Schwarzenberga tvrdili, že Zeman nebude ve světě republiku dobře reprezentovat. Jak to vidíte vy?
Nechtěl bych to hodnotil. Dejme mu šanci, ať ukáže, jaký bude prezident. Byl předsedou vlády, předsedou sněmovny. Může se i zamyslet nad tím, jestli by nebylo vhodné změnit určitý styl politiky, rétoriku, byť sobotní vystoupení tomu až tak nenapovídá. Ale třeba k tomu dojde.

A jaký bude směrem dovnitř, ve vztahu k české politice?
Svojí kampaní rozdělil společnost a velmi těžko se mu nyní bude stavět do pozice prezidenta všech, protože část lidí bude mít velký problém ho přijmout. Nikoli kvůli tomu, že je to Miloš Zeman, ale právě kvůli způsobu, jakým vedl kampaň. Bude to mít těžké, aby tyto lidi přesvědčil a možná se mu to nikdy nepodaří. Další věc je vystupování vůči politickým stranám, kde lze očekávat, že Miloš Zeman nebude prezidentem pasivním, ale aktivním až aktivistickým a to možná nejvíce ze všech dosavadních prezidentů. Nikdy se tím netajil a je patrné, že chce do politiky zasahovat. Bude odkazovat na zvolení nadpoloviční většinou voličů, zatímco slábá vláda požívá malé důvěry a její legitimita je odvozena pouze od Poslanecké sněmovny. Bude chtít promlouvat do politiky, kterou by u nás podle ústavy měla dominantně zastávat vláda. Nelze předpokládat, že by nás čekalo prezidentství, které by plnilo jen reprezentativní a symbolické úkoly.

Jak to může vypadat?
Miloš Zeman si je vědom toho, že pokud budou strany a vlády silné, tak jeho pozice silná nebude. To znamená, že pokud se bude chovat velmi utilitárně, což je mu vlastní, bude usilovat o to, aby politické strany a vlády oslabil. Miloš Zeman štěpí sociální demokracii a právě ČSSD s ním do budoucna může paradoxně mít největší problém, byť ze současných parlamentních stran je k němu ideově nejblíž.

V Olomouci v prvním kole vyhrál Schwarzenberg, teď Zeman. Dalo se to čekat?
Musíme vnímat, že v prvním kole bylo kandidátů devět, nyní dva. Voliči neúspěšných kandidátů si vybírali a je zřejmé, že si mnohem častěji vybrali Miloše Zemana. Otázka je, čeho je to důsledkem. Domnívám se, že podoba kampaně na to měla velký vliv, na druhou stranu v Olomouckém kraji je zcela jasné, že levicovost – či deklarovaná levicovost – Miloše Zemana sehrála možná ještě důležitější roli. Protože Olomoucký kraj dlouhodobě patří ke krajům s jednou z nejnižších životních úrovní a největší podporou levice obecně, takže to překvapivé není.

Autor: Ondřej Zuntych

Jste spokojeni s výsledkem prezidentské volby?

Ano

39 %

Ne

59 %

Je mi to jedno

2 %

Hlasovalo: 2447

Anketa byla ukončena

27.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 143
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Velké Losiny doma porazily Dubicko
20

Losiny opět vítězně, Dubicko je stále na nule

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu.
AKTUALIZOVÁNO
7

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Tři auta se "poťukala" v Libivé. Škoda je 200 tisíc korun

Nehodu tří aut vyšetřují nyní policistí v Libivé, místní části Mohelnice. Havárie se stala ve čtvrtek 17. srpna krátce po čtvrté hodině odpolední.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení