„V zimě se s historickými auty většinou nejezdí, tak je to takové ukončení sezóny. Vyšlo počasí, účast je větší než bylo přihlášených posádek. Sjeli se sem účastníci z míst zhruba sto kilometrů vzdálených. Bylo přihlášeno sedmdesát pět posádek, dvacet motocyklů a padesát pět aut. Třicet vozidel bylo vyrobeno před rokem 1939, což nebývá na podobných akcích zvykem. Zbytek jsou poválečná vozidla," komentoval akci tajemník klubu Jiří Kohlíček.

S veteránem z roku 1916 dojel na setkání i Ludvík Otto ze Samotišek na Olomoucku.

„Je to Wood Stanley z roku 1916. Původně to bylo auto vyrobené, jako takzvaný duel power, mělo spalovací motor vepředu a vzadu elektromotory, které poháněly zadní nápravu. Bylo to vůbec první hybridní auto na světě," popsal vůz jeho majitel.

Vzhledem k úrovni techniky té doby, však prý bylo značně nespolehlivé a tak jeho tehdejší majitel dostal geniální nápad – v roce 1920 si auto nechal přestavět na parní pohon a to od firmy Stanley coby modernizaci.

„Dochovalo se v původním stavu včetně laku na karosérii, všechno je na něm původní a dodnes zaplať pánbůh i plně funkční. Dostal jsem se k němu shodou náhod. Mám všechny příbuzné ve Spojených státech, už od konce války, a tak tam jezdím dost často a občas se podaří objevit nějaký skvost," řekl Otto, který veterány sbírá už od 80 let.

„Mám jich sedm nebo osm, tohle je nejstarší kousek," uvedl. Stařičký vůz může najet až sto kilometrů za den, na větší vzdálenosti však jízda není až tak pohodlná a ani ekonomická.

„Zhruba na sto kilometrů jízdy spotřebuje dvě stě litrů vody, čtyřicet litrů petroleje a deset litrů oleje. Má to nádrže na sto litrů vody, sto litrů petroleje a čtyřicet litrů oleje, ale voda se musí doplňovat. Vždycky musíme někde z nějaké zahrady vyžebrat hadici a vodu doplnit," řekl sběratel. Podotkl, že auto umí jet i šedesáti kilometrovou rychlostí, když je dostatek páry a cesta není moc do kopce.

„Jede to stejně jako tehdejší spalovací motory, jen člověk musí ráno vstát o chvilku dřív. Tak dvacet minu trvá, než se roztopí pára a může se vyjet," doplnil Ludvík Otto.