Dálková linka 940058 spojuje Jeseník, Zlaté Hory, Vrbno pod Pradědem, Bruntál, Opavu, Nový Jičín, Valašské Meziříčí a Rožnov pod Radhoštěm.
„Spousta mladých jezdí na školy v Opavě. Navíc je to nejrychlejší a jediný přímý spoj z Jeseníku do Bruntálu," řekla studentka Martina Pěničková.
Ivo Muras z Krajského úřadu Moravskoslezského kraje sdělil, že ke zrušení linky vedlo neobjednání dopravy na území Olomouckého kraje. To by znamenalo ztrátu tržeb a prohloubení ztrátovosti jejího provozu.
Podle ředitele organizace KIDSOK, která v Olomouckém kraji organizuje veřejnou dopravu, olomoucké hejtmanství linku z Jeseníku do Rožnova nikdy nedotovalo. Spojení s Moravskoslezským krajem zajišťují jiné spoje.
„Víme, že na území Moravskoslezského kraje nejsou tato spojení shodná s linkou 940058, ale tyto parametry nejsme na území jiného kraje schopni ovlivnit," sdělil Jaroslav Tomík.
Dodal, že pokud dopravce ruší ztrátové komerční linky, nebývá je možné plnohodnotně nahradit a platit jejich ztrátu z veřejných prostředků.
„Tyto finance rovněž nelze použít, pokud existuje i jiná forma spojení, to je po železnici," dodal Jaroslav Tomík.
Skončil už dálkový spoj do Jihlavy i Brna
Jesenicko s Bruntálskem budou i nadále spojovat dálkové autobusy do Ostravy, přes Rýmařov do Olomouce a místní linka ze Zlatých Hor do Vrbna pod Pradědem. V provozu zůstanou i spěšné vlaky do Krnova.
Spoj do Frenštátu je posledním z řady dálkových autobusů, které na Šumpersku a Jesenicku skončily.
Několik let nejezdí například linka z Jeseníku do Jihlavy nebo přes Jevíčko do Brna.
„Dříve jsem jela přímo a jízdné mě vyšlo podstatně levněji. Nyní vlakem najedu o osmdesát kilometrů více a musím dvakrát přestupovat," řekla Alena Hammerová, která několikrát ročně cestuje mezi Šumperkem a Havlíčkovým Brodem.