VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nostalgické parní jízdě asistoval unikátní vodní jeřáb

Branná - /FOTOGALERIE/ Raritou v podobě funkčního vodního jeřábu, který slouží k doplnění nádrže parních lokomotiv, se může pochlubit nádraží v Branné.

29.9.2008 1
SDÍLEJ:

Zdeněk Štefl byl iniciátorem projektu. Získal jeřáb a organizoval jeho opravu i osazení v Branné.Foto: DENÍK/Stanislava Rybičková

Je to jediné místo v republice, kde je možné při nostalgických parních jízdách vidět jeřáb v akci. A zároveň tedy jediné místo, kde při nich nemusejí asistovat hasiči s cisternou a hadicemi. Brannou mohli vynechat i v sobotu při historické jízdě zvláštního parního vlaku z Hanušovic do polských Glucholaz.

Ten vypravily České dráhy ke Dni železnice a zároveň na oslavu 120 let od vybudování trati. Soupravu sestavenou z historických osobních vozů táhla parní lokomotiva zvaná Rosnička.

„Do její nádrže se vejdou zhruba tři kubíky vody. Na páru z nich ujede lokomotiva kolem deset kilometrů, při stoupání, jaké je z Branné do Lipové, i méně,“ řekl bývalý traťmistr hanušovického nádraží, dnes už důchodce, Zdeněk Štefl.

Právě on a s ním parta dalších nadšenců má na obnově jeřábu největší zásluhu. V sobotu zářil radostí, že se dílo podařilo.

„Původní jeřáb tady sloužil do roku 1976. Tento, který jsem pro Brannou získal, stál zapomenutý na olomouckém nádraží. Převezl jsem ho do Branné, kde jsme ho během čtyř let opravili. Nové rozvody a osazení jeřábu je sponzorským dílem firmy Sart, která tady budovala nový propust pod tratí,“ řekl Štefl.

V Branné tak vzniklo unikátní muzeum železničního vodárenství. Jeho součástí je i vodárenská nádrž v sousedním objektu. Budova i celé zařízení včetně nádrže v patře, do níž se vejde 55 kubíků vody a která tvoří s jeřábem spojité nádoby, je původní z roku 1888, kdy se zdejší trať stavěla. Na rozdíl od jeřábu je budova ve velmi omšelém stavu a parta nadšenců teď shání peníze na její opravu.

Nostalgickou jízdu z Hanušovic do Glucholaz a zpět si v sobotu nenechaly ujít davy zájemců. Společně s železničáři tak lidé oslavili 120. výročí trati, která propojila Jesenicko s vnitrozemím tehdejší monarchie.

Ve složitých horských podmínkách byla trať postavena za dvě zimy a jedno léto. Její provoz měla nejprve v režii rakouská společnost místních drah, v roce 1895 byla dráha zestátněna.

Autor: Stanislava Rybičková

29.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vizualizace tunelu pod červenohorským sedlem z roku 1999
1 6

Tunelem pod Sedlem měly už deset let jezdit auta. Zbyl z něj pouhý sen

Ilustrační foto

Kulturní přehled ze Šumperska a Jesenicka - 34. týden

Debakl. Šumperk dostal sedmičku na hřišti favorita

Zápas, na který budou chtít fotbalisté Šumperka hodně rychle zapomenout odehráli v neděli odpoledne v Polné. Soupeř jim nasázel sedm branek a domácí Daniel Kavka se blýskl hattrickem.

Šumperské ulice roztančil folklor, z Alžíru, Francie i Číny

Umění z Číny, exotika z Alžíru, hudba z Turecka, tanec na chůdách z Francie, nabité hlediště a stovky lidí v ulicích. Takový byl víkend v Šumperku. Do města zavítal již po sedmadvacáté Mezinárodní folklorní festival.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Sulko začalo proti Přerovu parádně, potom se bálo o výsledek

Dvě červené karty a těsnou výhru fotbalistů Sulka nabídlo nedělní klání mezi Zábřehem a Přerovem. Domácí se sice v závěru strachovali o výsledek, ale nakonec první výhru v sezóně uhájili. Viktorie je naopak i po třetím kole bez bodu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení