Ze Zábřehu do Prahy se tak dnes dá dojet už za 99 korun. Takto výhodné ceny nabízí nejmladší se tří konkurentů – LeoExpress – při nákupu s dostatečným předstihem.

Podmínkou je vlastnit zákaznickou kartu, kterou dopravce vydává zdarma. Tyto jízdenky ale není možné stornovat nebo změnit spoj.

Jako poslední se do cenové války zapojil RegioJet, který před měsícem zlevnil jízdné mezi Prahou a Zábřehem o pětinu.

Nabídka platí ve vnitrostátních spojích v cenově nejvýhodnější třídě Standard.

„S touto úpravou cen přicházíme díky tomu, že jsme ziskoví. Díky dlouhým soupravám máme nižší náklady na sedačku než ostatní dopravci," odůvodnil zlevnění majitel RegioJetu Radim Jančura.

Také v tomto případě je podmínkou pořízení slevové aplikace, takzvané Kreditové jízdenky, kterou RegioJet vydává zdarma a platí doživotně. Pořídit se dá snadno přes internet.

Jízdenka ze Zábřehu do Prahy se pak dá koupit už za sto dvacet korun, přitom je možné změnit spoj nebo doklad vrátit.

Zareagovaly i České dráhy, které dnes nabízejí stejnou cenu jako RegioJet u vybraných spojů pro držitele zákaznických In-karet.

Ceny jízdného jsou tak dnes nižší než před patnácti lety, nabídka spojení je přitom několikanásobně větší.

V roce 2001 stála jízdenka ze Zábřehu do Prahy 140 korun. Na vlaky InterCity se navíc platil ještě šedesátikorunový příplatek.

Za průměrný plat se tedy dala před patnácti lety koupit stovka jednosměrných jízdenek do hlavního města.

Dnes si jich při nejlevnější nabídce můžete z průměrný mzdy pořídit 260.

„Jezdím vlakem často pracovně i soukromě a do Prahy nebo do Ostravy už ani o jiném dopravním prostředku neuvažuji. Před patnácti lety jsem studoval v Praze a jezdil vlakem, ale s dnešním stavem se to nedá srovnat. Nejde jen o cenu, ale také o kvalitu a četnost spojení. Tehdy běžně jezdily staré vagony s koženkovými sedačkami, kde v zimě táhlo okny a v létě byl průvan. Dnes už jsou vozy pohodlné, tiché a klimatizované, pro děti je v nich dokonce kino," zhodnotil pokrok od nástupu konkurence Pavel Procházka ze Zábřehu.

Třikrát více vlaků

Podstatně se také zvýšila nabídka spojení.

Před patnácti lety jezdilo ze Zábřehu do Prahy po většinu týdne třináct vlaků za den.

Dnes jich je víc než třikrát tolik a v některých časech odjíždějí spoje do hlavního města v intervalu necelých deseti minut.

Železnice tak zažívá renesanci. Počet přepravených cestujících po českých kolejích roste už šest let v řadě a loni byl nejvyšší za posledních dvacet let.

„Lidé postupně mění své cestovní návyky. Už je nebaví stát v kolonách aut a kamionů. Proto na delší vzdálenosti stále častěji cestují pohodlně a bezpečně vlakem, kde mohou čas během cesty využít k práci, zábavě nebo odpočinku," potvrzuje prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Příliš velké množství spojů ale dělá problémy s kapacitou tratě. Expresů je už tolik, že začínají omezovat příměstskou dopravu i nákladní vlaky. Stát proto zvažuje regulaci. Ministerstvo dopravy už zadalo vypracování výzkumného projektu, který má navrhnout možná řešení.