„Projekt, o kterém již v médiích proběhla řada zkreslených informací, není žádným nesmyslným experimentem s Romy,“ prohlašuje Martin Navrátil a odpověděl také na další otázky.

Projekt je zaměřen na prevenci proti automatickému zařazování dětí romských dětí do zvláštních škol. V čem konkrétně spočívá?
Jedná se o společný projekt občanského sdružení Ester Zálesí, které na něm spolupracuje s Pedagogicko psychologickou poradnou a střediskem pro integraci menšin v Jeseníku a několika základními školami na Jesenicku. Jedná se o to, že se celá řada dětí, převážně romských, paušálně dostává do zvláštních škol, aniž by se někdo zabýval příčinami. Při cílené průpravě by řada dětí zvládla výuku v běžné škole. Projekt počítá nejen s pravidelným doučováním dětí, především rozvíjením jejich jazykových schopností. Zaměřuje se ale zároveň na celou rodinu. Jedná se o tři typy případů, které řešíme. Například dítě automaticky míří do zvláštní školy při nástupu školní docházky, další prevence se zaměřuje na děti, kterým hrozí přeřazení do zvláštní školy. U dvou dětí usilujeme o přestup zpět na základní školu.

Zvláštní školy ovšem nenavštěvují pouze romské děti, ale také školáci z neromských rodin, které mohou mít stejný problém. Počítá projekt i s nimi?
Do projektu nejsou samozřejmě zařazeny jen romské děti. Problém, který chce projekt řešit, je ale specifický spíše pro romské rodiny. Například řada dětí nemá při nástupu do školy tolik rozvinutou slovní zásobu, protože se doma hovoří romsky. Dětem pak často jen kvůli chybějící slovní zásobě ve škole dosahují horších výsledků. Rodiče, kteří sami často navštěvovali zvláštní školu, navíc nevědí, jak mají u dětí jejich schopnosti rozvíjet. Tyto rodiny se navíc potýkají se sociálními problémy, například žijí ve stísněném prostoru, v rodinách je velký počet dětí, jsou závislí na sociálních dávkách. Někdy rodiče sami mají zájem, aby dítě zvláštní školu navštěvovalo, důvody jsou ale spíše sociální, nikoliv věcné.

Tím, že se někdo postará o to, aby díky doučování děti zvládli základní školu, nezbavujete jejich rodiče odpovědnosti?
Nejedná se o suplování role rodičů, projekt není o tom, že bychom dětem jen zařídili doučování nebo individuální učební plány. Pracujeme s celými rodinami. Rodičům jsme projekt podrobně vysvětlili a bez jejich aktivní účasti by ho nebylo možné uskutečňovat. Rodiče učíme, jak se mají dětem věnovat. Všem jde o jeden cíl, udržet děti v hlavním vzdělávacím proudu. Pokud dítě vyjde ze základní školy má daleko více šancí k dalšímu vzdělávání než ze zvláštní školy. I přes hendikep prostředí, ve kterém některé romské děti žijí, by děti měli mít stejné příležitosti.

Ve společnosti panuje poměrně velká averze vůči podobným projektům týkající se pomoci Romům. Setkal jste se s ní i při tomto projektu?
Bohužel se k projektu negativně vyjadřují lidé, kteří o něm nic nevědí nebo mají zcela zkreslené informace. Naopak jsme se setkali s pochopením u učitelů, ředitelů škol a hlavně rodin, jejichž děti jsou do projektu zařazeny. Kladně projekt také hodnotí ministerstvo školství, který na něj poskytlo dotaci. Projekt započal v polovině dubna, výstup bychom měli mít do konce roku. Pak poznatky vyhodnotíme a zjistíme, zda poskytnutí podpůrných prostředků mělo efekt.