Často se také stává, že vesnická pošta zůstane i dva týdny zavřená, protože úřednice si vybírá dovolenou nebo je v pracovní neschopnosti a není za ni náhrada.
„Z technických a personálních důvodů není v možnostech České pošty obsadit během dovolené či nemoci pobočku jinými pracovníky. Jde ale jen o ojedinělé případy, které se týkají zejména menších obcí. O dočasných uzavírkách vždy informujeme a naši klienti mají možnost vyřídit své záležitosti na nejbližší pobočce," sdělil mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
V Moravičanech a v Leštině už vedení radnic došla trpělivost. Rozhodli se, že pobočku pošty bude provozovat přímo obec v rámci projektu Pošta Partner. Místním lidem by to mělo přinést především větší dostupnost služeb díky rozšíření provozní doby.
Tento týden převzetí pošty pod obec schválili zastupitelé v Moravičanech. „Nelíbilo se nám, že v případě nepřítomnosti pracovnice z důvodu nemoci nebo dovolené byla pošta zavřená. V posledních dvou letech to byly až dva měsíce během roku a lidé si museli jezdit vyřizovat své věci na poštu do Loštic," vysvětlil starosta Moravičan Antonín Pospíšil, co zastupitele k tomuto kroku vedlo.
Obec chce především zajistit lepší dostupnost a komfort služeb. Zatímco dnes je pobočka otevřená hodinu a půl dopoledne a stejnou dobu odpoledne, po převzetí pod obec to má být minimálně šest hodin za den.
S tím bude spojené i přemístění pošty. „Chceme tuto službu převést do budovy obecního úřadu, která je v centru, a postupně otevírací dobu sjednotit s radnicí. Lidé by si tak mohli vyřídit potřebné věci až osm hodin denně, navíc budou mít vše pod jednou střechou," řekl starosta Moravičan.
Kromě poslání dopisu nebo vybrání peněz budou moci zároveň uhradit obecní poplatky, nechat si udělat výpisy z různých registrů prostřednictvím služby Czech Point nebo si nechat úředně ověřit podpis.
„Pracovnice obecního úřadu budou zároveň vyškolené na poskytování poštovních služeb, aby byla zastupitelnost," doplnil Antonín Pospíšil.
Obec zatím s poštou o převzetí pobočky pod koncept Pošta Partner jedná. Předpokládá se, že by se tak mohlo stát od dubna příštího roku.
Ke stejnému kroku přistoupili i v Leštině, kde přejde pošta pod obec už od 1. října. Důvod byl stejný jako v Moravičanech – časté uzavírky, kdy museli lidé jezdit na poštu do Zábřehu, což byl problém především pro seniory.
Také v Leštině chtějí rozšířit úřední hodiny. Zachovány zůstanou všechny klasické poštovní služby, skončí ale prodej hraček a dalšího spotřebního zboží, jak jej lidé znají z poštovních přepážek. Cílem je do budoucna sloučit poštu s pokladnou obecního úřadu, aby byly občanům k dispozici po celý týden podle úředních hodin pošty.
Zákazníci by mezi klasickou pobočkou České pošty a provozovnou Pošty Partner neměli najít žádný rozdíl. Poštovní služby si vyřídí na obou místech.
Minimální rozsah úředních hodin je předem daný. „Smluvní partneři navíc mohou hodiny pro veřejnost rozšířit a za to dostanou vyšší finanční ohodnocení. Jedná se tedy o motivační faktor. Navíc partner může pružně reagovat na místní poměry, a otevírací dobu si tak upravit," sdělil Matyáš Vitík.
S tím počítají i v Moravičanech. „Pokud budeme mít otevřeno šest hodin denně, může se paušální odměna zvýšit až na třináct tisíc korun měsíčně, což by z velké části pokrylo mzdové náklady. Zbytek by doplácel obecní úřad, aby pracovnice měla celý úvazek. Myslím si, že by se nám to mohlo i finančně vyplatit," míní starosta Pospíšil.
Podobně se postupuje i co do rozsahu nabízených služeb. Minimální základ je daný. Pokud partner nabídne něco navíc, dostane vyšší odměnu.
S konceptem Pošta Partner už mají zkušenosti v Uhelné na Jesenicku. Druhým rokem tam lidé chodí podávat dopisy do místní Jednoty. „Základní věci si tam lidé vyřídí. S vyloženě negativní reakcí na Poštu Partner jsem se ještě nesetkal," podělil se o zkušenosti místních starosta Uhelné Zdeněk Hořava.
Jak v rozhovoru pro Deník uvedl generální ředitel České pošty Martin Elkán, má státní podnik letos ambici mít kolem šedesáti partnerských poboček. Příští rok by to měl být až čtyřnásobek.