Kolaři si stěžují, že přímých vlaků pro cestu zpět je málo, a že při současné propagaci Jeseníků by mohlo být dopravní spojení lepší. Provoz cyklobusů skončil s prázdninami.

„Dostat se ráno do Jeseníků ještě jde, ale zpět není příliš možnost. Třeba v sobotu jede z města Jeseník poslední vlak vybavený pro přepravu kol po půl čtvrté," posteskl si předseda sdružení Olomoučtí kolaři Jaroslav Mikšaník.

Další spoje jsou s přestupy a kola je v nich možné převážet jen na prvním a posledním představku soupravy. Tam mohou být umístěna vždy nejvýše dvě.

„Jet do Jeseníků jen na otočku moc nejde. Dobrá spojení jsou jen v neděli. Je to škoda, když Olomoucký kraj Jeseníky tolik propaguje. Navštívit je s kolem ale není lehké," dodal Mikšaník.

Kraj: Nelze vyhovět každému

Zdá se však, že propagace nemusí znamenat snadnou dostupnost.

„Co se týče zlepšení dopravy, v tom za cestovní ruch nejsme schopni nic udělat. Vzhledem k úsporám se doprava omezuje a je pravda, že celková dopravní situace na Jesenicko není optimální. Snažíme se na to upozorňovat, avšak nespadá to pod nás. Je to celokrajský problém a netýká se to jen Jeseníků, ale i mnoha památek," řekla Hedvika Dostálová z Oddělení cestovního ruchu Olomouckého kraje.

Připomínky k jízdnímu řádu chodí každoročně i od obcí a zaměstnavatelů.

„Snažíme se zachovat především návaznosti a co nejvíce současný stav. Co se týče cyklistů, tak musím uvést, že možnost se přepravit mají, i když někde s přestupy. V sobotu večer už sice přímý vlak z Jeseníku na Olomouc nejede, ale bohužel nelze vyhovět vždy a každému. Spojení je zachováno a zajištěno," řekl Jaroslav Tomík, ředitel příspěvkové organizace Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje.

„My jsme jakožto KIDSOK povinni za kraj ze zákona zajistit prioritně dopravu do škol, do zaměstnání a nutně musíme volit v některých případech objednávky kompromis. Snažíme se, aby se lidé dostali na místo, ale není možné ani z technického hlediska všude zajistit přímé linky. Náš systém musí vycházet základem z přestupních uzlů, ostatně podobný model uplatňují i v zahraničí," doplnil ředitel.

Cyklobusy jen přes prázdniny

Přesto často cykloturisté sednou za volant a kolo připevní na auto.

„Kolikrát jedeme raději autem. Vlaků ubylo a v hlavní sezóně se člověk mnohdy do vlaku s kolem pro velký zájem ani nedostane," uvedl Jaroslav Mikšaník.

Kola převážená na automobilech vídá i provozovatelka Chaty Klára v Malé Morávce Olga Němcová.

„Dost lidí k nám přijíždí auty. Je pravda, že autobus s koly z Olomouce jezdil přes prázdniny jednou denně a to jen o víkendech. Otázka samozřejmě je, jestli by se naplnil i ve všední dny. Možná by stálo za to zvážit posílení víkendových spojů," podotkla Němcová, u níž se cyklisté zajímají o ubytování i na říjen.

Olomoucké cyklobusy společnosti Veolia Transport Moravia jezdily v červenci a srpnu o víkendech a ve dnech státních svátků. Z olomouckého autobusového nádraží vyjížděl spoj na Ovčárnu v 7.45, odkud vyrážel zpět v 16.30 hodin.

Přívěsy s kapacitou čtyřiadvaceti kol bývaly plné, zájem byl vyšší než v loňské sezóně, přičemž vedla sobota. Autobusy s koly měly výchozí zastávky i v Krnově a Šumperku.

„Vloni v červenci a srpnu přepravily cyklobusy v Jeseníkách 14 070 cestujících, letos to bylo již 17 107 cestujících, často s kolem v přívěsném cyklovozíku," uvedl Michal Pastrňák, asistent obchodního ředitele ze společnosti Veolia Transport Morava.

Provoz cyklobusu Olomouc – Ovčárna by i do příštího roku měl zůstat přes víkendy a prázdniny. Kdo chce mít místo s kolem jisté, měl by využít rezervačního systému.

Záleží i na ochotě personálu

Pokud cestuje hodně cyklistů společně, doporučují rezervace i České dráhy. V případě, že se větší skupina ohlásí dopředu, zaplatí každý člen od třiceti do padesáti korun podle typu přepravy kola v přidaném vozu. V případě větších akcí, jako je třeba Bílý Kámen ve vojenském prostoru Libavá, přidávají dráhy spoje samy.

„Když víme, že je větší koncentrace kolařů, snažíme se vyjít vstříc. Samozřejmě může se stát, že se člověk do vlaku s kolem nedostane, například na trase na Moravský Beroun. Záleží, jak jsou cestující a personál ochotní," sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Olomoučtí kolaři připomněli, že před zhruba deseti lety bylo možné poslat kola napřed. Takovou službu už však České dráhy nenabízejí. Kolo lze přepravovat buď jako spoluzavazadlo nebo v úschově během přepravy.

„U prvního vyjde cena na pětadvacet korun za jednu jízdu a padesát na celý den, u druhého je o pět korun za jednu cestu vyšší," vyjmenovala Šubová.

Pokud má rodina nebo nevidomý cyklista tandemové kolo, musí si vybírat takové spoje, kde ho lze přepravit jako úschovu během přepravy, v jízdním řádu označené ikonou kufru. Jako spoluzavazadlo tandem vzít nejde.