V okolí Černé Vody na Jesenicku jsou k dispozici také desítky singltrekových stezek, což jsou úzké pěšiny stavěné ve volné přírodě s terénními vlnami a zatáčkami.

A jak se dostat na začátek své trasy, pokud nemáte auto? Zítra vyjíždí poprvé v letošní sezoně cyklobus, který propojí nejatraktivnější místa Jeseníků. Kola přepravují v regionu také desítky vlaků Českých drah i soukromé Železnice Desná.

Cyklobus vyjíždí

V pátek 5. července vyjedou do Jeseníků speciální cyklobusy, tedy autobusy s přívěsným vozíkem určeným pro přepravu kol. Jedna z linek bude vyjíždět i ze Šumperka a pojede přes Skřítek, Rýmařov, Malou Morávku a Hvězdu až na Ovčárnu. Ze Šumperka bude spoj odjíždět o sobotách, nedělích a státních svátcích vždy pět minut po osmé. Na Hvězdu dorazí v deset hodin a na Ovčárnu v půl jedenácté.

Na zpáteční cestu do Šumperka se spoj vydá v 16.55 hodin z Hvězdy, kde má přípoj i z Ovčárny. Do Šumperka dorazí v 18.20 hodin.

Spoje nejsou určené jen pro cyklisty, využít je mohou i běžní cestující. Cesta ze Šumperka na Skřítek vyjde na 34 koruny, na Hvězdu pak na sedmdesát korun. Za přepravu kola cyklisté zaplatí patnáct korun bez ohledu na vzdálenost.

Do cyklobusů je možné pořídit si i místenky. Ty lze koupit v infocentrech v Šumperku a Zábřehu, v informační kanceláři na autobusovém nádraží v Jeseníku, případně přes internet na adrese http://rsm.veolia-transport.cz.

Na této stránce najde cestující formulář, do nějž po registraci a přihlášení do systému zadá datum přepravy, nástupní a výstupní zastávku. Následně obdrží rezervační kód, který zašle prostřednictvím SMS zprávy na určené číslo. Obratem dostane potvrzující zprávu o rezervaci. Rezervační kód je nutné si uchovat jako potvrzení o zaplacení.

Uzávěrka rezervací je vždy v pátek nebo v poslední pracovní den před svátkem ve čtrnáct hodin.

S kolem do vlaku

Ve vlaku je možné kolo přepravit dvěma způsoby, a to buď jako spoluzavazadlo ve spojích označených v jízdních řádech symbolem kola, nebo formou takzvané úschovy během přepravy, na niž upozorňuje v jízdním řádu symbol kufru.

„Nejjednodušší a mezi cyklisty nejoblíbenější je přeprava kol jako spoluzavazadlo. Touto formou lze přepravovat kola ve vlacích označených příslušným symbolem a v omezené míře i v ostatních spojích, a to u prvních a posledních dveří vlaku. V takovém případě jde obvykle maximálně o dvě kola," vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Za přepravu kola jako spoluzavazadlo cestující zaplatí pětadvacet korun za jeden vlak nebo padesát korun za celý den. Doklady je možné koupit v pokladně nebo přímo u průvodčího ve vlaku.

Druhou variantou je úschova během přepravy. „V tomto případě cestující předá kolo u služebního vozu našemu zaměstnanci a následně si ho v cílové nebo přestupní stanici vyzvedne. Sám pak cestuje v běžném voze a kolo má pod dozorem vlakový personál," vysvětlil Šťáhlavský.

Za tuto přepravu zákazník zaplatí v jednom vlaku třicet korun nebo si může koupit celodenní doklad za dvojnásobek. Pokud zákazník obě služby kombinuje, platí tento doklad i pro přepravu kola jako spoluzavazadla.

Ve vybraných spojích, které jsou označené symbolem kola nebo kufru v kroužku, si mohou cestující předem zakoupit místenku na kolo. Mají tak jistotu, že se se svým bicyklem do vlaku dostanou. Místenky lze koupit v pokladnách ČD.

České dráhy na mnoha spojích na Šumpersku a Jesenicku nasazují modernizované jednotky Regionova, které mají samostatný prostor pro přepravu až osmi kol. „Díky rozšiřujícímu se počtu vozů přizpůsobených přepravě většího počtu kol se nám daří rozšiřovat nabídku vlaků, které kola přepravují," doplnil ředitel odboru dálkové a mezinárodní dopravy Českých drah Jiří Ješeta.

„S koly jezdíme do hor vlakem docela často. Zatím jsme nikdy neměli problém," řekl nadšený cyklista Milan Vrána ze Zábřeha.

Kolo je možné přepravit také ve všech vlacích soukromé Železnice Desná na tratích Šumperk – Kouty nad Desnou a Petrov nad Desnou – Sobotín. Cestující v nich zaplatí za přepravu kola dvacetikorunu.

ceníky.

ceníky.