VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krize drtí i podniky regionu

Šumperko - S důsledky světové finanční krize se potýká většina podniků v šumperském regionu. Rozvoj se zpomaluje, chystá se propouštění.

4.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Přádelna Slezanu Frýdek-Místek v Hanušovicích bude na konci roku uzavřena úplně, o práci tam přijde přes osmdesát lidí. Nezaměstnanost na Hanušovicku by to mohlo zvednout asi o půl procenta.

Na konci září byla míra nezaměstnanosti v tomto regionu 12,1 procenta, tedy dvakrát vyšší než na Mohelnicku, které na tom bylo z celého okresu vždy nejlépe.

Teď ale chystá velké zeštíhlení Hella Mohelnice, přesněji její výrobní závod Hella Autotechnik Nova, který produkuje světlomety. Krize v automobilovém průmyslu se tady projevuje přímo. Osmdesát procent výroby jde na export a pokles objednávek je razantní.

„V celém areálu s trojicí firem se pohybuje 1800 lidí, přímo ve výrobě jich pracuje 1220 a se 150 z nich se budeme muset rozloučit. V první řadě odejdou lidé s dočasnou smlouvou od personálních agentur, většinou jde o montážní a výrobní dělníky a další profese související s výrobou. Propouštění se ale dotkne i kmenových zaměstnanců podniku, kteří dlouhodobě neplní svoje povinnosti podle našich představ,“ uvedl výrobní ředitel Helly Autotechnik Nova Marek Ryšavý.

Zároveň upozornil, že za posledního půldruhého roku firma nabrala do výroby pět set lidí. Budoucí vývoj však vidí Ryšavý optimisticky. Hella přistavuje dvě nové výrobní haly a po jejich dokončení nastane zase příliv lidí do výroby.

Současné propouštění by mohlo míru nezaměstnanosti v regionu zvednout asi o půldruhého procenta – koncem září to bylo 5,9 procenta.

Mohelnická společnost Siemens Elektromotory zatím zásadní důsledky krize nepociťuje.

„Divizi automobilové výroby jsme v loňském obchodním roce prodali společnosti Continental, proto na nás krize tak nedopadá. V Mohelnici dokonce rozšiřujeme výrobu – stavíme výrobní halu a přijímáme nové zaměstnance,“ uvedl mluvčí Siemensu Petr Sedláček.

V šumperském Prametu se negativní vývoj začal projevovat už v květnu, kdy podnik přestal plnit vysoké tempo růstu. Zaměstnanců se to ale podle slov ekonomického ředitele Milana Mráze zatím nedotkne. Propouštění se nechystá, podnik ale už nenabírá tolik nových lidí jako dřív.

„Museli jsme udělat realističtější odhad prodeje, snažíme se hledat úspory, omezit náklady. Vývoj se zabrzdil a negativní tendence bude zřejmě pokračovat dva až tři roky. S nárůstem obchodu o 20 až 25 procent jako v minulých letech nelze počítat. Sníží se tedy i tempo investic do lidí a technologie,“ uvedl Milan Mráz.

Úspěšně zatím bojují s dopady krize Olšanské papírny se svými třemi závody: v Lukavici, Aloisově a Jindřichově pracuje 620 lidí. Zaměstnance v Jindřichově vyděsila na konci října nečekaná čtyřdenní odstávka jinak nepřetržitého provozu. Obavy z propouštění však nejsou podle místopředsedy představenstva Václava Baženova na místě.

„Všichni dnes přemýšlejí, za co budou utrácet, ale nám se zatím daří shánět nové zakázky. Nevyrábíme na sklad, všechno už má konečného odběratele. To je naše přednost,“ řekl Baženov.

Pravděpodobně desítky lidí budou muset opustit firmu Klein&Blažek ve Štítech, která patří z 630 pracovníky k největším zaměstnavatelům okresu. Vyrábí kovové součástky pro automobily

„Potíže pociťujeme už od července, kdy hutě dramaticky zvýšily ceny ocelových materiálů. Po vypuknutí krize poklesl prodej o čtvrtinu. Třicet lidí už jsme propustili, jako první to byli pracující důchodci a lidé se smlouvou na dobu určitou. Jaký bude další vývoj, těžko odhadnout,“ uvedl ředitel firmy Radek Hansmann.

Ve stádiu projektu musela firma utnout chystanou velkou investici – rozšíření kovolisovny, pro kterou už má stavební povolení.

Autor: Stanislava Rybičková

4.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Trenér Karel Trnečka

Mohelnice dala tři góly, přesto s Líšní doma neuspěla

Velké Losiny doma porazily Dubicko
20

Losiny opět vítězně, Dubicko je stále na nule

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu

Pět hasičských jednotek zasahovalo v sobotu před druhou hodinou odpoledne u hrozivě vypadající nehody na dálnici D1 mezi Olomoucí a Ostravou, a to poblíž sjezdu na Bělotín. Nákladní vůz s cisternou dostal z dosud nezjištěných příčin smyk, narazil do svodidel a začal hořet.

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Tři auta se "poťukala" v Libivé. Škoda je 200 tisíc korun

Nehodu tří aut vyšetřují nyní policistí v Libivé, místní části Mohelnice. Havárie se stala ve čtvrtek 17. srpna krátce po čtvrté hodině odpolední.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení