„Potřebujeme do vývoje víc lidí, abychom mohli vyhovět požadavkům zákazníků. Snažíme se soustředit vývoj do Mohelnice, ale daří se to jen částečně. Ne každý je ochoten přesunout se do malého města, i když nabízíme po dva roky příspěvek na bydlení nebo na dojíždění. Nabíráme tak odborníky třeba až ze Slovenska" řekl vedoucí konstrukce Jiří Kubíček.

Jednou z dalších cest je otevírání konstrukčních kanceláří v blízkosti vysokých škol, i když decentralizace vývoje je náročná na výměnu informací. V Ostravě funguje taková kancelář s třiceti techniky už druhý rok, od 1. října otevře Hella další ve Zlíně.

„Potřebujeme pro vývoj vysokoškoláky v oborech elektrotechnika, strojírenství a optika. Také ve vlastní výrobě porostou nároky na odbornost. Vzroste potřeba středoškolsky vzdělaných elektrotechniků, kteří budou umět obsluhovat automatické roboty," řekl Jiří Kubíček.

Mohelnická Hella je součástí světového koncernu, který působí v třiceti zemích. V Mohelnici má tři samostatné závody - výrobní, vývojový a správní centrum pro východní a střední Evropu.

Výrobní závod Hella Autotechnik Nova má dnes 1500 zaměstnanců a v posledním obchodním roce prodal čtyři a půl milionu světlometů. Jeho hlavním zákazníkem je Volkswagen, který odebírá přes šedesát procent produkce. Dalšími odběrateli jsou zejména Škoda, Ford, Audi, BMW a Seat.

Vývojové centrum má dnes přes tři sta zaměstnanců a  vyvíjí  produkty i pro sesterské závody, převážně pro Slovensko a Mexiko.

Nejnovějším produktem centra jsou nové typy světlometů s VarioLED moduly, které se budou do roka montovat například do vozů Audi, BMW a Mercedes. Zatím jsou ve stádiu prototypu. Patří už do kategorie takzvaných inteligentních světel, která využívají informace z kamery zabudované ve voze. Řidič tak už nemusí přepínat mezi dálkovými a potkávacími světly, systémy regulují osvětlení automaticky podle dopravní situace.

„V této LED technologii, k níž vývoj dospěl od svíček přes halogenové žárovky a výbojkové lampy, je budoucnost. Mimo jiné mají takové světlomety třikrát větší světelný tok než halogen a zároveň menší spotřebu energie. Barva světla se navíc blíží světlu dennímu," uvedl vedoucí světelné laboratoře Helly Martin Kutáč.