Zprovoznění obchvatu bude znamenat velkou úlevu pro obyvatele ulic Puškinova, Lidická a Polská, kudy dnes jezdí kamiony směřující do Polska. „Velmi nám to pomůže, uleví se středu Javorníku," řekla starostka města Irena Karešová.

Řidiči nákladních automobilů se zase vyhnou problematické křižovatce v rohu náměstí, kde se auta musí komplikovaně stáčet do pravého úhlu. Denně jich tu projedou desítky. Lépe se na tomto místě bude procházet také pěším.

„Na místě bodové závady, která je v místě současné křižovatky na Bílý Potok, bylo i několik vážných nehod. Vzpomínám si, že jedna byla dokonce i smrtelná. Dnes se řidiči kamionů snaží různými způsoby objíždět zpoplatněné trasy na hlavních tazích z Česka na východ, takže je tu i nárůst kamionové dopravy," řekl místostarosta Javorníku Petr Polášek.

S obchvatem ve stávající trase počítal územní plán Javorníku od poloviny devadesátých let. Město protíná těsně nad vlakovým nádražím. Řadu let stavbu brzdily komplikace s výkupy pozemků. Poté se práce několikrát zastavily kvůli nedostatku peněz, takže se původní termín dokončení silnice posunul o rok a půl.

„Po šestnácti letech se obchvat podařilo dostavět. Javorníku ulehčí v tom, že odvede část těžké kamionové dopravy mimo město. Odlehčí se i části Uhelné, Hornímu Fořtu, který obchvat ještě zahrnuje," řekl Polášek.

Ne všem obyvatelům Javorníku se ale obchvat líbí. Nesouhlasí s ním například Miroslav Ivan, jehož penzion se ocitl v blízkosti nové silnice.

„Je to prakticky jen oddálený průjezd městem, který rozděluje obec na dvě části," říká Ivan, podle jehož názoru mohla silnice vést jinudy. Poznamenal například, že stavbě musely ustoupit garáže. Dříve tak jeho zahradu ohraničovala zeď, kterou si nyní musel obnovit na vlastní náklady.

Obě části města budou spojovat dva přechody pro pěší, které přetnou novou komunikaci. Původně s nimi projekt nepočítal. První z nich se bude nacházet v Nádražní ulici. „Podařilo se docílit také toho, že byl vyprojektován ještě jeden přechod na ulici Havlíčkově," připomenula starostka Karešová.

Místostarosta Petr Polášek poznamenal, že obchvat si vyžádal řadu změn v místních komunikacích. „Nová cesta Javorník protíná, takže řada silnic je zaslepených a je v rámci místní dopravy jinak vedena. Ale na to si lidé budou muset zvyknout," poznamenal Polášek.

Historie obchvatu Javorníku v bodech

* Silnice první třídy prochází v centru Javorníku ostrou křižovatkou mezi zástavbou v rohu náměstí. Na malém prostoru se mají velký problém otočit kamiony, experti proto místo kvalifikovali jako bodovou závadu.
* území plán platný do poloviny 90. let chtěl tuto závadu odstranit vybudováním takzvaného průpichu městem. To by si však vyžádalo bourání části zástavby v těsné blízkosti centra.
* od poloviny 90. let územní plán počítal s novou silnicí, která bude Javorník protínat dál od centra v úzkém místě těsně nad železniční stanicí.
* Minimálně od roku 2006 se táhly spory o výkup pozemků v zamýšlené trase obchvatu mezi jejich majiteli a investorem stavby, Ředitelstvím silnic a dálnic.
* V roce 2008 „odolávala" poslední rodina. Státní podnik chtěl vykoupit pouze zahradu u jejího domu, s tím rodina nesouhlasila. Cesta by totiž vedla jen několik metrů od domu. Vyvlastňovací úřad nakonec přiřkl ŘSD strategické pozemky včetně domu za náhradu milion korun. Rodině vyšlo vstříc město, které jí nabídlo za symbolickou částku jinou nemovitost.
* Stavba po několika odkladech kvůli nedostatku peněz začala v srpnu 2009. Poté se z finančních důvodů zastavila od začátku roku 2010 na celý rok. Poslední přerušení prací nastalo od konce roku 2011 do května 2012.
* Pětikilometrová komunikace začíná mezi Uhelnou a Horním Fořtem a končí za Javorníkem u odbočky na Bílou Vodu. Její cena bez DPH se blíží 300 milionům korun.