Na železnici se osobní vlaky vracejí po čtyřměsíční výluce. Ta původně měla trvat ještě o měsíc déle.

„Výluka bude ukončena již 11. listopadu ve 24 hodin z důvodu ukončení stavebních prací v dřívějším termínu. Od 12. listopadu bude železniční doprava obnovena a vlaky pojedou dle platného jízdního řádu," informovaly na svém webu České dráhy.

Stavbaři letos v létě a na podzim pracovali na úseku z Bludova do Hanušovic.

Koleje vyměnili mezi Bludovem a vlečkou u papírny v Olšanech.

Novou podobu získaly zastávky Bludov-lázně a Bohutín.

Z nástupiště v Bartoňově zmizel přístřešek a pracuje se též v prostorách nádražní budovy v Rudě nad Moravou.

Až za Bartoňov jsou položeny nové komunikační kabely.

Práce na dvaadvacetiki­lometrovém úseku budou pokračovat i příští rok.

Horská část fiasko

Naopak na horské části trati práce v podstatě ani nezačaly.

Zakázku na obnovu úseku mezi Hanušovicemi a Lipovou-lázněmi získalo s cenou 713 milionů korun sdružení firem Klement a A-Híd.

Dílo však nebylo schopné v termínu daném smlouvou dokončit.

„Co vím, tak se pouze odstraňovaly dřeviny kolem dráhy. Na trati se se uskutečnily jen přípravné práce. Pohybovali se tam lidé se zaměřovacími přístroji," řekl starosta Jindřichova Josef Langer.

Nádraží v Jindřichově už týdny slouží jako překladiště. Nákladní vlaky sem vozí materiál na neuskutečněnou rekonstrukci železnice, který stavbaři skladují v blízkém areálu bývalé papírny.

„Není to jen kamení. Jsou tam navezeny tisíce pražců, tlumicí desky na přejezdy, propustky, prostě vše, co mělo být součástí stavby. Ještě minulý týden tam skládali pražce," popsal starosta Langer.

Opravu horské části dráhy bude muset správa železnic soutěžit znovu.

Firma, která vzejde vítězně z výběrového řízení, by ji měla uskutečnit mezi polovinou března a koncem srpna příštího roku.

Trať dostane nový železniční svršek i spodek, betonové pražce, bezstykovou kolej či nové zabezpečení přejezdů. Ve stanicích budou modernizována nástupiště.

Superstavební rok

Za odstoupení od smlouvy bude Správa železniční dopravní cesty po firmě Klement požadovat penále.

„Přesná výše bude známa až po definitivním vyčíslení škod, každopádně se bude jednat o desítky milionů korun," sdělil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Příští rok by měl být na železnici ze Šumperku do Jeseníku superstavební.

Kromě prací v úseku Bludov – Hanušovice a Hanušovice – Lipová-lázně mají stavbaři zmodernizovat též stanice Hanušovice a Jeseník.