VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na vozíčku na hrad? Vůbec nebo jen na nádvoří

Olomoucký kraj - Města se v posledních letech přece jen snaží vycházet zdravotně postiženým vstříc a ruší různé bariéry. Jak to ale je ve chvíli, kdy chtějí lidé na vozíku jet někam za poznáním? Na hradech v Olomouckém kraji se do interiérů památek nedostanou obvykle buď vůbec nebo maximálně do přízemí.

10.7.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Kubelka

Pokud památka náhodou svou historickou konstrukcí sama neumožňuje bezbariérový přístup, vybudování cesty pro invalidní vozíčky komplikují omezení, plynoucí ze zákonné ochrany památek.

„Protože prohlídka probíhá celá v exteriéru, nemají vozíčkáři s návštěvou našeho hradu žádný problém,“ uvedla pracovnice hradu Helfštýn Hana Ďuráková. „Bezbariérová je restaurace i toalety. Handicapovaní o přístupnosti hradu vědí a jezdí k nám i celé zájezdy,“ potvrdila. I přes značnou přístupnost se ale handicapovaní nedostanou na věž a na expozici uměleckého kovářství.

Také na ostatních památkách sice mohou handicapovaní absolvovat část prohlídky, ale vyšší patra jim zůstávají nedostupná.

„Pro vozíčkáře je přístupné přízemí, reprezentační sály, výstava kočárů a pomocí nájezdové plošiny i kaple,“ uvedla průvodkyně zámku v Náměšti Jitka Vychodilová.

Zpřístupnění ostatních pater zámků a hradů by ale znamenalo přílišný zásah do historické hodnoty budovy.

„Výtah příliš hrubě zasahuje do architektonické struktury budovy,“ potvrdil ředitel olomoucké pobočky Národního památkového ústavu Pavel Konečný.

„Někde to ale možné je. V současné době například zkoumáme možnosti zprovoznění původního historického výtahu na hradě Šternberk,“ doplnil.

Některé hrady a zámky jsou však v takovém stavu, že projekty na zpřístupnění objektu pro handicapované návštěvníky se odsouvají kvůli jiným nutným opravám do vzdálené budoucnosti.

„Opravujeme nyní fasády a exteriér,“ uvedl kastelán Tovačova Jaroslav Dostál. „Je to běh na tak dlouhou trať, že projekty interiéru ještě vůbec nejsou hotové. Zatím tedy neuvažujeme ani o bezbariérovosti zámku,“ upřesnil.

Podobně je tomu i v Branné, kde se podle kastelána Petra Adamce naposledy částečně rekonstruoval hrad v 70. letech.

„Náš hrad je pro vozíčkáře naprosto nepřístupný. Už most k hlavní bráně je pro vozíčky nesjízdný, protože není dosud dodělaná dlažba,“ upřesnil.

Podle ředitele a předsedy olomouckého Spolku Trend vozíčkářů Milana Langera je dostupnost hradů a zámků obecně slabá.

„Většina z handicapovaných se musí spokojit s tím, že navštíví jen nádvoří nebo přízemí. Pokud je někdo skutečně osobně zapálen do historie a má schopný a fyzicky zdatný doprovod, dostane se i do dalších pater objektů. Ale to jsou skutečně jen výjimky,“ potvrdil.

„Nechci, aby byly hrady a zámky narušeny velkým bouráním a stavěním výtahů. Jsem pro citlivé odstranění bariér,“ uvedla handicapovaná Dagmar Sedláčková.

„Důležité je i vybudování bezbariérových toalet,“ zdůraznila.

Podle kastelánky hradu Šternberk Heleny Gottwaldové by mělo být samozřejmostí snažit se památky zpřístupnit vozíčkářům. „Bourání bariér je současný trend, který umožní většímu spektru návštěvníků prohlédnout si náš hrad,“ uzavřela.

Hrady a zámky z pohledu vozíčkářů

Velké Losiny- pouze nádvoří
Branná-nepřístupný
Šternberk-částečně přístupné, bezbariérové wc, překonání dvou schodů do první patra
Tovačov-nepřístupný
Helfšýn-přístupná prohlídková trasa
Čechy pod Kosířem- nepřístupné
Náměšť na Hané-částečně přístupné, přízemí, kaple
Plumlov- částečně přístupný, po zazvonění s vozíkem pomůže průvodkyně

Denisa Mikolášková

10.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Velké Losiny doma porazily Dubicko
20

Losiny opět vítězně, Dubicko je stále na nule

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu.
AKTUALIZOVÁNO
7

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Tři auta se "poťukala" v Libivé. Škoda je 200 tisíc korun

Nehodu tří aut vyšetřují nyní policistí v Libivé, místní části Mohelnice. Havárie se stala ve čtvrtek 17. srpna krátce po čtvrté hodině odpolední.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení