VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejstarší motorák v republice slaví výročí. Pojede ze Šumperku do Libiny

Šumperk, Libina – Nejstarší provozuschopný motorový vůz v České republice přezdívaný Věžák slaví pětaosmdesát let. České dráhy proto ve spolupráci s Klubem přátel kolejového autobusu vypraví v sobotu 3. září dva páry historických vlaků ze Šumperku do Libiny a zpět.

2.9.2016
SDÍLEJ:

Motorový vůz M 120.417 přezdívaný Věžák je nejstarším provozuschopným motorákem v České republice.Foto: Klub přátel kolejového autobusu

„Tento motorový vůz, v dobové terminologii nazývaný kolejový autobus, vyrobila kopřivnická Tatra v druhé polovině roku 1931. U Českos­lovenských státních drah nesl označení M 120.417. Po ukončení pravidelného provozu v padesátých letech pak ještě sloužil jako sklad na vlečce v cukrovaru v Českém Brodě," představil historický unikát Martin Šůstal z Českých drah, který má oslavy na starosti.

Unikátní motoráček s typickou věží pro strojvedoucího umístěnou na střeše se nakonec stal součástí sbírky Národního technického muzea v Praze.

Náročnou rekonstrukci započal v osmdesátých letech tým fandů v šumperském depu. Opravu zdárně dokončili v roce 1991. „Slavíme tak i pětadvacet let muzejního provozu tohoto motoráčku, které prožil v péči nadšenců ze šumperského depa," vyzdvihl další kulaté jubileum Martin Šibal z Klubu přátel kolejového autobusu.

Jízdy zvláštních vlaků mezi Šumperkem a Libinou budou připomenutím obou těchto výročí. Zvláštní vlaky odjíždějí ze Šumperku v 9.50 a 13.50 hodin, z Libiny pak v 11.50 a 15.50 hodin. Čekání na zvláštní vlak si mohou cestující v Šumperku zkrátit prohlídkou dalšího motorového vozu ze sbírek Národního technického muzea – legendárního Hurvínka M 131.101 z roku 1948.

Vzhledem k omezené kapacitě Věžáku jsou vlaky povinně místenkové. Jízdenky, které jsou současně i místenkami, si mohou fandové železniční historie koupit v pokladnách na nádražích v Šumperku a na hlavním nádraží v Olomouci.

Kolejový autobus je dobové označení pro nejmenší motorové vozy vyráběné v letech 1927 až 1946 pro státní i soukromé dráhy. Nejznámějšími se staly vozy označené řadami M 120.4 a M 130.2, kterých mezi roky 1930 a 1936 vyrobila kopřivnická Tatra celkem 154 kusy.

Do dnešních dnů se zachovaly pouze dva. Přezdívku Věžák si vysloužily pro umístění stanoviště strojvedoucího ve věži na střeše vozu. Jediným dodnes provozním strojem je M 120.417 ze sbírek Národního technického muzea v Praze, který je i nejstarším provozuschopným motorákem v České republice. 

Autor: Michal Krestýn

2.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jak reklamovat koupený dům či byt

Zábřeh urval proti Přerovu první výhru sezóny
21

Sulko začalo proti Přerovu parádně, potom se bálo o výsledek

Mohelnice dala tři góly, přesto s Líšní doma neuspěla

Přestože v sobotním domácím utkání proti Líšni dali tři góly, tak neuspěli. Nově složený celek Mohelnice se na úvod letošní MSFL stále hledá, po třech duelech má na kontě jediný bod.

Losiny opět vítězně, Dubicko je stále na nule

Ani na třetí pokus se nováček krajského přeboru z Dubicka nedočkal bodového zisku, když prohrál na hřišti Velkých Losin. Lázeňský tým naopak uspěl potřetí v řadě.

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu

Pět hasičských jednotek zasahovalo v sobotu před druhou hodinou odpoledne u hrozivě vypadající nehody na dálnici D1 mezi Olomoucí a Ostravou, a to poblíž sjezdu na Bělotín. Nákladní vůz s cisternou dostal z dosud nezjištěných příčin smyk, narazil do svodidel a začal hořet.

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení