Hlavním cílem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které stavbu připravuje, je pro letošní rok získání územního rozhodnutí. „Probíhá hodnocení vlivu stavby na krajinný ráz, aktualizujeme biologický průzkum a zadali jsme zpracování dokumentace pro vydání územního rozhodnutí na protipovodňová opatření. Byla také vybrána firma, která má zajistit právě vydání územního rozhodnutí pro stavbu obchvatu," řekl ředitel olomoucké správy ŘSD Martin Smolka.

Trasa čtyřpruhové rychlostní silnice měří přibližně pět kilometrů. Naváže na obchvat Postřelmova, kde vznikne mimoúrovňová křižovatka, pak překročí řeku Moravu a železniční trať mezi Postřelmovem a Bludovem. To je technicky nejsložitější místo stavby. Dále silnice povede mezi bludovským nádražím a Sudkovem a bude pokračovat přes řeku Desnou směrem k Dolním Studénkám.

U čističky odpadních vod bude komunikace zaslepena. Na budoucí mimoúrovňové křižovatce Šumperk – jih z ní odbočí přivaděč, který motoristy dovede na první kruhovou křižovatku v Šumperku u firmy TDK.

Z mimoúrovňové křižovatky Šumperk-jih by měla silnice v budoucnu pokračovat směrem k Vikýřovicím a Petrovu nad Desnou. Původně se měl stavět celý úsek naráz. Úvahy změnil v roce 2010 audit přeložky silnice I/44 z Mohelnice do Šumperka.

Ten ukázal, že plán je ekonomicky nereálný. Ze Šumperka k Petrovu tak má v budoucnu komunikace pokračovat už jen jako dvoupruhová. Ukázalo se totiž, že pro většinu motoristů je cílovým místem Šumperk. Do něj denně přijíždí přibližně šestnáct tisíc aut, dál pokračuje jen sedm tisíc.

Kdy by se mohl obchvat Bludova, který má přijít téměř na čtyři miliardy korun, začít stavět, zůstává otázkou. Po vydání územního rozhodnutí bude následovat stavební řízení a veřejná soutěž na zhotovitele.

„Od vydání územního rozhodnutí to bude nejdříve za dva roky za předpokladu, že vše půjde dobře," sdělil Martin Smolka. Přípravu jednotlivých staveb nyní Ředitelství silnic a dálnic plánuje z roku na rok, takže bližší termín nelze říct.

Obyvatelé Bludova se už obchvatu nemohou dočkat. Pod okny jim denně projede šestnáct tisíc aut. To představuje obrovskou hlukovou zátěž, ale také velké množství exhalací, zejména z projíždějících kamionů. „Musím říct, že my v Bludově čekáme na obchvat jako na smilování," konstatoval starosta obce Pavel Ston.

Důležité bude i majetkoprávní vypořádání s majiteli pozemků v budoucí trase obchvatu. „Jak ukazují zkušenosti například ze stavby přeložky Vlachov – Rájec, může být majetkoprávní vypořádání komplikované. Bohužel se pořád stává, že jednotlivec může zastavit významné infrastrukturní stavby důležité pro regiony i celý kraj," poznamenal ředitel olomoucké správy ŘSD.

Právě probíhající stavbu obchvatu Zvole dva roky blokovali dva majitelé, kteří odmítli své pozemky prodat. Soudní spory o vyvlastnění se táhly a skončily až v září roku 2010 u Vrchního soudu v Olomouci, který odvolání proti vyvlastnění zamítl. V tu dobu už ale měl být podle původních plánů obchvat Zvole těsně před dokončením.

Celá přeložka silnice I/44 z Mohelnice do Šumperka se chystá bezmála dvacet let. Hotový je zatím jen obchvat Postřelmova, po němž motoristé poprvé projeli v roce 2004. Příští rok na podzim má být dokončený průtah Vlachov –Rájec, který odvede dopravu z Vlachova a Zvole. Dnešní dvoupruhový obchvat Rájce má po dokončení celé přeložky sloužit jako přivaděč do Zábřeha z mimoúrovňové křižovatky u Zvole.

Obchvat Bludova

Délka: přibližně 5 kilometrů
Šířka: 4 pruhy
Odhadovaná cena: 3,7 miliardy
Zahájení stavby: není známo