Ředitelství silnic a dálnic Olomouc (ŘSD) má k dispozici jen omezené prostředky, které chce investovat do komunikace vedoucí z Jeseníku přes Javorník až po přechod s Polskem v Bílém Potoce. Starostové se záměrem nesouhlasí. Opravu podle nich více potřebují obě jedničky.

Prioritou ŘSD pro letošní rok je dokončit opravu Červenohorského sedla. V tom, jestli opravovat cestu z Jeseníku do Polska, nebo spojnici z Červenohorského sedla do Zlatých Hor, mají jasno.

„Priorita je pět let daná. Silnice k hraničnímu přechodu v Bílém Potoku vypadá špatně. Jde o propojení regionu a únikovou cestu,“ prohlásil ředitel ŘSD Petr Baroš. Oprava druhé páteřní trasy z Červenohorského sedla do Zlatých Hor zatím není v plánu. Letos se na této spojnici opraví čtyři mosty, aby byla zvýšena nosnost cesty pro těžkou dopravu.

„Máme na to vyčleněno přibližně osmdesát milionů korun. Dalších osmapadesát milionů korun máme na opravy vybraných úseků této komunikace,“ uvedl ředitel Baroš.

Záměr ŘSD jednoznačně podporují podnikatelé, kteří mají se svými kamiony obrovské problémy.

„Pro nás je silnice do Bílého Potoka jednoznačně úniková komunikace. Podniky zvýšily produkci natolik, že je třeba situaci rychle řešit. Je potřeba rozšířit cestu na Pomezí, vybudovat obchvat Žulové, kde se hlavně v zimě uzluje doprava. Jednou se může stát, že kvůli zablokované cestě tudy neprojede záchranka ani hasiči,“ prohlásil předseda krajské a okresní hospodářké komory a ředitel firmy Stomix Bořivoj Minář.

S výroky ředitele Baroše ale starostové nesouhlasí. Kdy se do plánu oprav dostane silnice do Zlatých Hor, je ve hvězdách. „Nejde vše najednou,“ řekl Baroš s tím, že kvůli malé tonáži přechodu v Mikulovicích tudy kamiony nejezdí.

Jeho výroky popudily starostu Mikulovic Ivana Dosta (nez.), který o opravu zdevastované komunikace usiluje už tři roky. „Pan Baroš se mýlí. Ať je jejich prioritou cokoli, musí se opravovat ty silnice, které to potřebují,“ zlobí se Dost. „O obchvatu Javorníku se hovoří čtyři roky a nic se neděje,“ netají rozhořčení Dost.

Silnice první třídy rozdělují starosty na dva tábory. Jedni se přiklánějí k rekonstrukci trasy Jeseník, Javorník, druzí volají po opravě vozovky mezi Jeseníkem a Mikulovicemi. Obě cesty jsou frekventované a ve velmi špatném stavu. Proto tento problém zařadili na jednání Sdružení měst a obcí Jesenicka (SMOJ).

„Kromě oprav je třeba postavit obchvat Bělé, Žulové, jižní obchvat Jeseníku a další. Je jasné, že všechny se do státního rozpočtu nevejdou a my musíme definovat ty nejdůležitější,“ prohlásil předseda SMOJ a starosta Lipové – lázní Lubomír Žmolík (ODS). Podle něj je však zarážející jiná věc. „ŘSD má v plánu do roku 2010 vybudovat jen obchvat Javorníku, na dalších deset let tu však není jediná jesenická komunikace, a to se musí změnit,“ prohlásil Žmolík.