„Oprava horní nádrže spočívá v odfrézování osmicentimetrové těsnící vrstvy asfaltobetonového pláště. Ten byl již narušený, jednalo se o desetitisíce drobných trhlinek. Rozbory ukázaly, že na původní plášť bylo použito nevhodné kamenivo. Vrstvu tedy položíme novou,“ vysvětlil ředitel organizační jednotky společnosti ČEZ Zdeněk Saturka.Přípravy na náročnou opravu trvaly několik let a jako dodavatelé byly ve hře pouze dvě firmy. Jako jediné v Evropě se totiž zabývají speciálními technologiemi, které si oprava vyžaduje. Kromě německého Strabagu se tak o zakázku ucházela také švýcarská firma Walo, která nakonec výběrové řízení vyhrála.

„Toto vodní dílo ve mně vzbuzuje velký respekt. Oprava si vyžaduje mimořádné nároky, je to pro nás zároveň výzva,“ řekl manažer projektu firmy Walo Cornelius Torkuhl. Stavba musí splňovat také nároky ochranářů přírody, se kterými projektanti postup opravy konzultovali. „Ihned po vypuštění vodní nádrže jsme preventivně nainstalovali zařízení proti případnému úniku ropných látek. Také odfrézovaná asfaltobetonová směs nezůstane na místě, ale bude odvážena a požita na stavbu komunikací,“ dodal Saturka.

Z Dlouhých Strání auta postupně odvozí dvacet tisíc tun starého pláště. Kdyby se všechny plně naložené vozy seřadily za sebou, utvořily by zhruba půlkilometrovou kolonu. Oprava skončí na konci srpna, kdy bude nádrž opět napuštěna a uvedena do provozu. Náklady na opravu horní nádrže, výměnu řídícího systému a další drobnější úpravy elektrárny budou činit 360 milionů korun.

Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé Stráně patří k vyhledávaným atrakcím tisíců turistů. Jejich zájem ještě stoupl poté, kdy Dlouhé Stráně získaly ocenění stavby století. Loni například nádrže a informační centrum elektrárny přijelo navštívit šedesát tisíc lidí. „Kromě cyklistů a pěších je to denně kolem osmi autobusů,“ konstatoval vedoucí provozu elektrárny Jan Babák.