VYBERTE SI REGION

Opravené ulice jsou moc úzké, stěžují si lidé v Mohelnici

Mohelnice – Všechny ulice v centru Mohelnice, které loni notně poznamenala rekonstrukce a výstavba kanalizační sítě, jsou už opravené. S příchodem nového roku se motoristům otevřela i frekventovaná Okružní ulice, která je důležitou spojnicí z jednoho konce města na druhý.

7.1.2016
SDÍLEJ:

Nově opravené ulice v centru Mohelnice jsou po rekonstrukci podstatně užší než dříve. Podle odborníků to má přispět ke zpomalení dopravy a tím ke snížení počtu nehod a zmírnění jejich následků. Mnozí motoristé to ale kritizují.Foto: DENÍK/Michal Krestýn

Její uzavírka se přitom protáhla na dlouhých devět měsíců. Provázely ji velké komplikace. Zpoždění prací způsobilo hned několik problémů s inženýrskými sítěmi.

Nejprve se ukázalo, že plynové potrubí dělníci před deseti lety položili hlouběji, než měli. Vyřízení povolení pro přeložku trvalo půl roku. O několik týdnů se protáhla i oprava vodovodního řadu. Ani tím ale potíže neskončily. Podle projektu se z původní splaškové kanalizace, která ulicí vedla, měla stát dešťová. Ukázalo se však, že je v tak špatném stavu, že ji bylo nutné vyměnit.

Teď už má ulice nový asfaltový povrch, opravené je i veřejné osvětlení a na chodnících nová dlažba. S ukončením prací se mohly znovu vrátit autobusové spoje na nádraží v centru. Až dosud museli cestující docházet na náhradní zastávku u Penny Marketu.

Jak objet cyklistu?Nově opravené ulice v centru Mohelnice jsou po rekonstrukci podstatně užší než dříve. Podle odborníků to má přispět ke zpomalení dopravy a tím ke snížení počtu nehod a zmírnění jejich následků. Mnozí motoristé to ale kritizují.

Mnozí řidiči si ale stěžují, že nově opravené ulice jsou příliš úzké.

„Nechápu to, když přede mnou pojede cyklista, nemám šanci ho předjet. Akorát to bude brzdit dopravu. Stejné nebo ještě horší je to v Mlýnské ulici, kde je chodník snad širší než vozovka," postěžoval si motorista Jaromír Slabý.

Dřív byla Okružní i Mlýnská ulice široká až pět metrů. Dnes je to asi o metr a půl méně.

„Podle mě je to dopravně špatně, je to rizikové a nebezpečné. Není to v souladu s tím, jak se chovají cyklisté na silnici," míní zastupitel Pavel Večerka.

Nové trendy

Zúžení ulic bylo záměrem projektantů a vycházelo z požadavků odborníků, především dopravní policie. Užší ulice mají přispět k tomu, aby se doprava v centru města zklidnila.

„Vyjadřovali jsme se k tomu z toho pohledu, aby bylo co nejméně kolizních situací a tím i dopravních nehod. Na místních komunikacích vznikají kolize a tím i zranění většinou z důvodu vysoké rychlosti. V úvahu se musí brát i to, že je nutné zajistit dobrou viditelnost přechodů pro chodce," vysvětloval na jednání zastupitelů policista Michal Miterko z Dopravního inspektorátu v Šumperku.

Připomněl, že Centrum dopravního výzkumu při vyhodnocení celorepublikových dat došlo k tomu, že se má na podobných komunikacích omezovat rychlost včetně využití různých prvků, které působí na řidiče. Jedním z nich je i úzká vozovka, která podvědomě vede k tomu, že šoféři uberou plyn.

Starosta města Pavel Kuba připouští, že někteří lidé jsou z úzkých ulic na rozpacích.

„Jsme svědky aplikace nejnovějších výzkumů a vyhodnocení empirických dat do praxe. Ty říkají, že řidič nejvíc vnímá to, co je mu nejblíže. Když je vozovka široká, říká mu to, že zde nehrozí nebezpečí a dá se tudy jet rychle. Stanovisko příslušného orgánu policie musí projektant zapracovat do výkresů, aby mohlo být vydáno stavební povolení, jež plně respektuje tyto požadavky. Město má jen dvě možnosti: opravovat, nebo neopravovat," vysvětlil starosta Kuba.

Podle odborníků značky omezující rychlost příliš nepomáhají a stavební řešení je lepší. Výzkumy totiž ukázaly, že řidič, který daný úsek zná, asi dvě třetiny značek vůbec nevnímá. Proto doporučují ke zpomalení dopravy budování ostrůvků, různých prahů, autobusových zastávek přímo na vozovce nebo zužování ulic.

Autor: Michal Krestýn

7.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Tradiční průmysl v Česku skomírá. A uvolňuje místo montovnám

Část stojírenského holdingu Vítkovice, ČKD Praha DIZ, Kovosvit MAS, jeden z následovníků Škody Plzeň Pilsen Steel i výrobce letadel Let Kunovice. To je pět tradičních značek českého průmyslu, které v současnosti čelí existenční krizi. Možná tedy v přímém přenosu sledujeme závěr transformace české ekonomiky zahájený po listopadu 1989. Kdo se včas nepřizpůsobil novým poměrům nebo se dál jednostranně orientoval na východní trhy, dnes zápasí o přežití. Svou roli v ekonomice naopak posilují podniky se zahraničními majiteli, na které často pasuje hanlivý termín montovny.

AKTUALIZOVÁNO
Krysztof Starnawski při hledání dna Hranické propasti

Potvrzeno: Hranická propast je nejhlubší na světě!

Hranice – Hranická propast je oficiálně nejhlubší propastí na světě s naměřenou hloubkou 404 metrů pod vodou.

Děti v Lesnici procestovaly Evropu, bavily se a ochutnávaly na Dni jazyků

Lesnice – Jako v babylonské věži to vypadalo ve čtvrtek 29. září v kulturním domě v Lesnici. Děti z místní školy a školky poznávaly kulturu a jazyky různých evropských zemí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies