A kdy by se mohli motoristé projet po celém dálničním úseku z Mohelnice do Hradce Králové. Nejnovější odhad ministerstva dopravy říká, že v roce 2021.

„Už aby to bylo. Teď, kdy se začne opravovat dálnice D1, se ještě víc ukáže, jak moc by pomohlo, kdybychom měli druhé dálniční propojení na Moravu. V podstatě teď nebude alternativa, obě trasy budou zdlouhavé a pomalé," myslí si řidič kamionu Radek Klíma.

Ministr dopravy Antonín Prachař opakovaně ujišťoval, že komunikace R35, která má být alternativou k přetížené dálnici D1, je pro něho prioritou. První stavba už odstartovala.

Ředitelství silnic a dálnic začalo budovat mimoúrovňovou křižovatku v Opatovicích u Hradce Králové. „Koncem příštího roku bychom měli začít se stavbou úseku Katovice – Časy a Časy – Ostrov. U ostatních částí R35 se pracuje na jejich přípravě," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Přípravné práce brzdí především komplikace při výkupech pozemků. Na ty upozorňoval při své nedávné návštěvě kraje i prezident Miloš Zeman.

„Ve Státním fondu dopravní infrastruktury je sedmdesát miliard korun, takže peníze by tentokrát kupodivu být problémem nemusely. Problémem jsou ale výkupy pozemků," odpověděl prezident na dotaz jednoho ze zaměstnanců mohelnického Siemensu, který se ho při setkání s dělníky ptal právě na jeho názor na potřebnost rychlostního spojení Olomouce a Hradce Králové.

Pomoci má nový zákon o liniových stavbách, který chce ministerstvo dopravy předložit ve druhé polovině roku. Díky němu by mělo být snazší prosadit stavby, které jsou ve strategickém zájmu státu.

„Každý bude mít právo se vyjádřit, ale bude možné jen jedno odvolání a jedno rozhodnutí, ne odvolávání v kterékoliv fázi přípravy staveb. Měly by se tím vyřešit problémy se stavbami, které se táhnou i desítky let, mimo jiné i R35," popsal princip chystaného zákona Zdeněk Neusar.

V Mohelnici navíc bojují za to, aby město mělo dva sjezdy z dálnice. Podle norem by měl být jen jeden. Má to být mimoúrovňová křižovatka na sever od města, která propojí dálnici, plánovanou rychlostní silnici směrem na Šumperk, přivaděč od města a stávající silnici na Studenou Loučku.

Město ale požaduje, aby byl sjezd z dálnice i na jihu. Ten je však podle projektantů moc blízko severní křižovatce, což je nehospodárné.

Město za sjezd a nájezd od Olomouce na jihu bojuje především kvůli desítkám kamionů, které zásobují průmyslovou zónu se dvěma velkými firmami – Siemensem a Hellou. Pokud by zůstala jen křižovatka na severu, musely by kamiony projíždět celým městem.

Starostka Mohelnice Jana Zwyrtek Hamplová chce kvůli výjimce jednat s vedením ministerstva. „Měla jsem už sjednanou schůzku s náměstkem ministra, ale kvůli mé nemoci jsem ji musela odložit. Našim cílem ale je, abychom měli jistotu, že výjimka dvou sjezdů platí a nebude zpochybňována," řekla Jana Zwyrtek Hamplová.

Mohelničtí zastupitelé loni schválili předložený návrh dopravního řešení dálnice do Čech právě s podmínkou, že sjezd a nájezd na jihu města u Horních Krčem zůstane zachován.