O základnu v Olomouci se ucházely ještě rakouská Helikopter Air Transport a tuzemská společnost DSA. Ta již ohlásila, že se proti výsledku tendru odvolá.

„Komise rozhodla a nyní dobíhá celý proces výběrového řízení. V tuto chvíli nemohu potvrdit, kdo bude provozovat LZS v Olomouckém kraji," reagoval v pátek Ladislav Šticha, mluvčí ministerstva zdravotnictví.

To provoz vrtulníků a leteckého personálu platí a vyhlašuje soutěž na provozovatele.

Dva zdroje Olomouckému deníku potvrdily, že vítězem tendru je slovenská ATE.

DSA: Mají největší nehodovost

S tím ovšem nesouhlasí společnost DSA, která doposud létala ze čtyř stanovišť, a nově by měla sloužit záchranářům ve dvou regionech.

„Zatím ještě nemáme oficiální závěr komise, jakmile jej dostaneme, podáme odvolání," sdělil Olomouckému deníku místopředseda představenstva DSA Daniel Tuček.

Důvodem je to, že slovenská společnosti podle DSA nemá dostatečně kvalitní vrtulníky.

„Slovenská společnost nabídla vrtulníky Agusta 109 K2, které nejsou plně certifikované v kategorii A, tedy nesplňují podmínky výběrového řízení. V České republice je od roku 2005 povinnost používat v provozu letecké záchranné služby pouze plně certifikované vrtulníky v kategorii A," zlobil se Tuček a poukázal na to, že cena takového vrtulníku je podle něj čtvrtinová v porovnání se stroji DSA.

„Společnost ATE má největší nehodovost vrtulníků LZS v Evropské unii, za posledních 10 let tři katastrofy a celkem 11 mrtvých," tvrdil Daniela Tuček.

Ucházeli se i o Ústí a Jihlavu

Společnost ATE Olomouckému deníku potvrdila, že se v tendru přihlásila o Olomouc, Ústí nad Labem a Jihlavu.

„K dnešnímu dni nám nebyly doručeny žádné oficiální výsledky této soutěže," sdělila v pátek večer mluvčí společnosti Zuzana Hopjáková.

„Až do oficiálního uzavření tendru bychom se k průběhu a možným výsledkům neradi vyjadřovali," nechala bez komentáře i žádost o vyjádření ke kritice konkurenta, který zpochybnil kvalitu vrtulníkového parku ATE.

Olomoucká záchranná služba zatím výběr nekomentovala.

„V tuto chvíli nemáme informaci oficiálně," vysvětlil mluvčí Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje Zdeněk Hošák.

Ani Michael Fischer, náměstek hejtmana pro oblast zdravotnictví a bývalý ředitel olomoucké záchranky, se blíže nevyjádřil.

„Co jsem slyšel z médií, v Olomouci a Ústí nad Labem má létat firma ATE, kterou samozřejmě znám, protože působí v tomto segmentu minimálně pětadvacet let. Výsledek tendru musí podepsat ministr zdravotnictví, zda to již podepsal nebo nepodepsal, to nevím," reagoval včera v poledne vicehejtman.

Havárie? Lidský faktor

Podle jednoho ze členů výběrové komise Milana Brázdila splnily všechny firmy podmínky a rozhodovala cena.

„K výsledku soutěže, která je u konce, se vyjadřovat nemohu. Všichni uchazeči však požadovaná kritéria splnili," uvedl poslanec a lékař olomoucké záchranky.

„Pokud někdo kritizuje vrtulníky toho druhého a přidává čísla o haváriích, pak k tomu mohu uvést jedině to, že z naprosté většiny těchto případů je na vině lidský faktor. Za dvacet let u záchranné služby jsem s vrtulníkem spadl opakovaně, a nikdy za to nemohla technika," dodal.

Vítězové soutěže budou létat do konce roku 2020. Jak ministerstvo informovalo, předpokládaná hodnota veřejné zakázky za čtyřleté období je 1, 2 miliardy korun bez DPH.

Plnění zahrnuje držení každodenní pohotovosti vrtulníků včetně letové posádky a provádění letů na základě pokynů zdravotnického operačního střediska zdravotnické záchranné služby.