VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při kalamitách se přes Jeseníky dostal jen vlak, vzpomíná železničář z Hanušovic

Hanušovice – Kdo cestuje vlakem z Olomouce do Králického Sněžníku, Rychlebských hor či západních Jeseníků, nemůže minout nádraží v Hanušovicích. Málokdo zná tento železniční uzel tak dobře jako Petr Holínka. V pozici výpravčího slouží v této stanici čtyřicet let.

24.2.2016
SDÍLEJ:

Při sněhových kalamitách táhly motorový vůz do Starého Města dvě lokomotivy.Foto: Archiv Petra Holinky

Petr Holínka, výpravčí v železniční stanici Hanušovice

V Hanušovicích se každé dvě hodiny křižují rychlíky od Olomouce a Jeseníku, osobní vlaky odsud jezdí do Šumperku, Starého Města a o víkendech i na Králicko.

Když se všechny spoje rozjedou, změní se stanice v ospalé pohraniční nádraží.

Nebylo tomu ale tak vždy.

Petr Holínka (na snímku vpravo) vzpomíná, že ještě v první polovině 90. let byla v Hanušovicích silná nákladní doprava.

„Na noční směně jsme tu mívali i dvanáct nákladních vlaků, dnes jsou to jenom tři. A počtem vozů se to vůbec nedá srovnat. Rozposunovávali jsme třeba dvě stě vozů za noc. Když jich tu dnes na noční vidíte třicet, tak je to moc," vzpomíná Petr Holínka.

Hanušovicemi v minulosti jezdily vlaky s prázdnými uhelnými vagony do Mostu, opačným směrem tudy několik let mířily z Mladé Boleslavi soupravy s auty Favorit na Moravu, Slovensko, do Rakouska i Itálie.

Nehoda nákladního vlaku s automobily Škoda Favorit v listopadu 1989 u Raškova na Šumpersku.

Nehoda nákladního vlaku s automobily Škoda Favorit v listopadu 1989 u Raškova na Šumpersku. Autor: Archiv Petra Holinky

Vagony se sesypaly vedle trati

Právě s jedním z takových vlaků je spojena největší nehoda, kterou Petr Holínka za dobu svého působení ve stanici zažil.

„Ten vlak odjel z Hanušovic, signalista na stavidle přehodil výhybku a poslední vůz byl vykolejený. Vlak dojel až k Raškovu. Jak tam strojvedoucí přibrzdil, vykolejený vagon s sebou strh dva další a všechny tři spadly vedle trati," popisuje dvaašedesátiletý železničář mimořádnou událost ze 4. listopadu 1989.

Za dobu svého působení v Hanušovicích zažil řadu tuhých zim s přívaly sněhu.

„Do Starého Města jezdily dvě mašiny a uprostřed motorák. Motor by to sám nevyjel, a kdyby ho táhla jen jedna lokomotiva, nemohla by ho v koncové stanici objet. Výhybky byly zasypané," ukazuje železničář historickou fotografii z nádraží v nedalekém Starém Městě.

Při sněhových kalamitách táhly motorový vůz do Starého Města dvě lokomotivy.

Při sněhových kalamitách táhly motorový vůz do Starého Města dvě lokomotivy.. Autor: Archiv Petra Holinky

Koleje zachránily zasněžené silnice

Při sněhových kalamitách hrála horská železnice klíčovou roli.

Stávalo se, že silnice přes Ramzovou i Červenohorské sedlo byly pro autobusy a nákladní auta neprůjezdné i týden.

„Lidé se mohli kolikrát na Jesenicko dostat jenom vlakem. Ty byly jediným spojením, které jezdilo. Ovšem za velkého úsilí nádražáků," říká Petr Holínka.

Hanušovický výpravčí už obrazně stříhá metr. Letos v červenci odejde do důchodu. Bude to v době, kdy bude jeho stanice procházet velkou přestavbou a modernizací.

„Co se týká nostalgie… Technika jde dopředu, a jestliže jsou na to peníze, je trend provoz řídit dálkově. Je to pokrok, to nikdo nezastaví," uzavírá železničář.

Autor: Petr Krňávek

24.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Srpnové vedro. Ilustrační foto
24

Zpátky do plavek! Třicítky se vrací, víkend bude tropický

Nehoda u Bělé pod Pradědem 20.8.2017
4

Fabia letěla z kopce na střechu, dvě spolucestující zraněny

Šumperk rozezní pecky od Rammstein, Zábřeh hity od Kabátů

Kulturní přehled ze Šumperska a Jesenicka - 34. týden

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

ON-LINE: O bolestech zad i cvičení v práci

Co dělat, aby vás nebolela záda? Funguje Vojtova metoda i pro dospělé? A jak si třeba krátce zacvičit během pracovní doby? 

Tunelem pod Sedlem měly už deset let jezdit auta. Zbyl z něj pouhý sen

Ze Šumperku do Jeseníku za půlhodinku, bez popojíždění za pomalými kamiony, v zimě bez sněhu a závějí. Tak mělo už deset let vypadat cestování mezi jižní a severní částí Jeseníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení