VYBERTE SI REGION

Při kalamitách se přes Jeseníky dostal jen vlak, vzpomíná železničář z Hanušovic

Hanušovice – Kdo cestuje vlakem z Olomouce do Králického Sněžníku, Rychlebských hor či západních Jeseníků, nemůže minout nádraží v Hanušovicích. Málokdo zná tento železniční uzel tak dobře jako Petr Holínka. V pozici výpravčího slouží v této stanici čtyřicet let.

24.2.2016
SDÍLEJ:

Při sněhových kalamitách táhly motorový vůz do Starého Města dvě lokomotivy.Foto: Archiv Petra Holinky

Petr Holínka, výpravčí v železniční stanici Hanušovice

V Hanušovicích se každé dvě hodiny křižují rychlíky od Olomouce a Jeseníku, osobní vlaky odsud jezdí do Šumperku, Starého Města a o víkendech i na Králicko.

Když se všechny spoje rozjedou, změní se stanice v ospalé pohraniční nádraží.

Nebylo tomu ale tak vždy.

Petr Holínka (na snímku vpravo) vzpomíná, že ještě v první polovině 90. let byla v Hanušovicích silná nákladní doprava.

„Na noční směně jsme tu mívali i dvanáct nákladních vlaků, dnes jsou to jenom tři. A počtem vozů se to vůbec nedá srovnat. Rozposunovávali jsme třeba dvě stě vozů za noc. Když jich tu dnes na noční vidíte třicet, tak je to moc," vzpomíná Petr Holínka.

Hanušovicemi v minulosti jezdily vlaky s prázdnými uhelnými vagony do Mostu, opačným směrem tudy několik let mířily z Mladé Boleslavi soupravy s auty Favorit na Moravu, Slovensko, do Rakouska i Itálie.

Nehoda nákladního vlaku s automobily Škoda Favorit v listopadu 1989 u Raškova na Šumpersku.

Nehoda nákladního vlaku s automobily Škoda Favorit v listopadu 1989 u Raškova na Šumpersku. Autor: Archiv Petra Holinky

Vagony se sesypaly vedle trati

Právě s jedním z takových vlaků je spojena největší nehoda, kterou Petr Holínka za dobu svého působení ve stanici zažil.

„Ten vlak odjel z Hanušovic, signalista na stavidle přehodil výhybku a poslední vůz byl vykolejený. Vlak dojel až k Raškovu. Jak tam strojvedoucí přibrzdil, vykolejený vagon s sebou strh dva další a všechny tři spadly vedle trati," popisuje dvaašedesátiletý železničář mimořádnou událost ze 4. listopadu 1989.

Za dobu svého působení v Hanušovicích zažil řadu tuhých zim s přívaly sněhu.

„Do Starého Města jezdily dvě mašiny a uprostřed motorák. Motor by to sám nevyjel, a kdyby ho táhla jen jedna lokomotiva, nemohla by ho v koncové stanici objet. Výhybky byly zasypané," ukazuje železničář historickou fotografii z nádraží v nedalekém Starém Městě.

Při sněhových kalamitách táhly motorový vůz do Starého Města dvě lokomotivy.

Při sněhových kalamitách táhly motorový vůz do Starého Města dvě lokomotivy.. Autor: Archiv Petra Holinky

Koleje zachránily zasněžené silnice

Při sněhových kalamitách hrála horská železnice klíčovou roli.

Stávalo se, že silnice přes Ramzovou i Červenohorské sedlo byly pro autobusy a nákladní auta neprůjezdné i týden.

„Lidé se mohli kolikrát na Jesenicko dostat jenom vlakem. Ty byly jediným spojením, které jezdilo. Ovšem za velkého úsilí nádražáků," říká Petr Holínka.

Hanušovický výpravčí už obrazně stříhá metr. Letos v červenci odejde do důchodu. Bude to v době, kdy bude jeho stanice procházet velkou přestavbou a modernizací.

„Co se týká nostalgie… Technika jde dopředu, a jestliže jsou na to peníze, je trend provoz řídit dálkově. Je to pokrok, to nikdo nezastaví," uzavírá železničář.

Autor: Petr Krňávek

24.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Koho volit? Poradí vám naše VOLEBNÍ KALKULAČKA!

Olomoucký kraj - Volby do krajského zastupitelstva se konají už za týden. Pokud ještě nejste rozhodnutí, kterou stranu podpořit svým hlasem u volební urny, můžete si nechat poradit od Deníku a jeho volební kalkulačky. 

Zábřeh chystá překvapení pro režiséra Krobota. Potřebuje jeho fotky

Zábřeh – V souvislosti s přípravou slavnostního večera, kdy v kině Retro převezme herec, režisér a novopečený čestný občan Zábřehu Miroslav Krobot symbolický klíč od městských bran, vyhlašuje zábřežský Kulturák sbírku starších i nových fotografií, na kterých je Miroslav Krobot zachycen.

Česko se stalo montovnou Evropy. Pět dopadů, které to na nás má

Na makroekonomických číslech něco nesedí. Česko vykazuje slušný růst ekonomiky, tažený hlavně průmyslovou výrobou a exportem. Navzdory tomu dál působíme v rámci Evropské unie jako chudí příbuzní s průměrným hrubým příjmem 27 tisíc korun, tedy v přepočtu 1000 eur. Od roku 2008 se nám nedaří dotahovat Německo ani Rakousko. Za slušnými makroekonomickými čísly se totiž skrývá problém na mikroúrovni. Příliš mnoho podniků v Česku plní roli pouhé montovny, zatímco lukrativní výzkum a vývoj i marketing a dodávku zákazníkovi zajišťují zahraniční mateřské koncerny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies