Petr Holínka, výpravčí v železniční stanici Hanušovice

V Hanušovicích se každé dvě hodiny křižují rychlíky od Olomouce a Jeseníku, osobní vlaky odsud jezdí do Šumperku, Starého Města a o víkendech i na Králicko.

Když se všechny spoje rozjedou, změní se stanice v ospalé pohraniční nádraží.

Nebylo tomu ale tak vždy.

Petr Holínka (na snímku vpravo) vzpomíná, že ještě v první polovině 90. let byla v Hanušovicích silná nákladní doprava.

„Na noční směně jsme tu mívali i dvanáct nákladních vlaků, dnes jsou to jenom tři. A počtem vozů se to vůbec nedá srovnat. Rozposunovávali jsme třeba dvě stě vozů za noc. Když jich tu dnes na noční vidíte třicet, tak je to moc," vzpomíná Petr Holínka.

Hanušovicemi v minulosti jezdily vlaky s prázdnými uhelnými vagony do Mostu, opačným směrem tudy několik let mířily z Mladé Boleslavi soupravy s auty Favorit na Moravu, Slovensko, do Rakouska i Itálie.

Nehoda nákladního vlaku s automobily Škoda Favorit v listopadu 1989 u Raškova na Šumpersku.

Nehoda nákladního vlaku s automobily Škoda Favorit v listopadu 1989 u Raškova na Šumpersku. Autor: Archiv Petra Holinky

Vagony se sesypaly vedle trati

Právě s jedním z takových vlaků je spojena největší nehoda, kterou Petr Holínka za dobu svého působení ve stanici zažil.

„Ten vlak odjel z Hanušovic, signalista na stavidle přehodil výhybku a poslední vůz byl vykolejený. Vlak dojel až k Raškovu. Jak tam strojvedoucí přibrzdil, vykolejený vagon s sebou strh dva další a všechny tři spadly vedle trati," popisuje dvaašedesátiletý železničář mimořádnou událost ze 4. listopadu 1989.

Za dobu svého působení v Hanušovicích zažil řadu tuhých zim s přívaly sněhu.

„Do Starého Města jezdily dvě mašiny a uprostřed motorák. Motor by to sám nevyjel, a kdyby ho táhla jen jedna lokomotiva, nemohla by ho v koncové stanici objet. Výhybky byly zasypané," ukazuje železničář historickou fotografii z nádraží v nedalekém Starém Městě.

Při sněhových kalamitách táhly motorový vůz do Starého Města dvě lokomotivy.

Při sněhových kalamitách táhly motorový vůz do Starého Města dvě lokomotivy.. Autor: Archiv Petra Holinky

Koleje zachránily zasněžené silnice

Při sněhových kalamitách hrála horská železnice klíčovou roli.

Stávalo se, že silnice přes Ramzovou i Červenohorské sedlo byly pro autobusy a nákladní auta neprůjezdné i týden.

„Lidé se mohli kolikrát na Jesenicko dostat jenom vlakem. Ty byly jediným spojením, které jezdilo. Ovšem za velkého úsilí nádražáků," říká Petr Holínka.

Hanušovický výpravčí už obrazně stříhá metr. Letos v červenci odejde do důchodu. Bude to v době, kdy bude jeho stanice procházet velkou přestavbou a modernizací.

„Co se týká nostalgie… Technika jde dopředu, a jestliže jsou na to peníze, je trend provoz řídit dálkově. Je to pokrok, to nikdo nezastaví," uzavírá železničář.