„U obchvatu Zvole, tedy stavby úseku Vlachov - Rájec na silnici I/44, byl už uzavřen dodatek smlouvy s dodavatelem a stavba bude ještě letos pokračovat. V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury je na ni pro tento rok vyčleněno sto milionů korun,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

Obchvat dlouhý tři kilometry s jednou mimoúrovňovou křižovatkou má stát bez daně přes 900 milionů korun. Zatím je hotový archeologický a geologický průzkum.

Po nové silnici se mělo jezdit už loni na podzim, stavba měla plynule navázat na obchvat Rájce. Přípravu ale zastavili dva majitelé pozemků, kteří odmítli své pozemky v trase budoucí silnice prodat za nabízenou cenu a podali žalobu proti jejich vyvlastnění. Soud jejich žalobu zamítl až loni v září.

Stavba obchvatu Zvole začne velkou křižovatkou a mostem u odbočky na Slavoňov. Pak musí stavbaři provést až sedmnáctimetrový zářez do svahu nad Zvolí, aby dostali novou silnici na úroveň obchvatu Rájce. Vytěženou zeminu budou navážet na protihlukové valy.
„Jsme rádi, že se obchvatu konečně dočkáme. Za poslední tři roky se doprava přes naši obec zvýšila o několik tisíc aut denně. Nový povrch komunikace, který se dělal před pěti lety, je už zase plný vyježděných kolejí, protože není dělaný na takovou zátěž,“ řekl starosta Zvole Josef Najman (nez.).

Na řadě je i Javorník

Netrpělivě čekají na dokončení obchvatu města také lidé v Javorníku stejně jako řidiči nákladních aut mířící do Polska, kteří dnes kličkují středem města a z náměstí musejí zvládnout odbočení do pravého úhlu. Větší kamiony mají co dělat, aby se tu vůbec vytočily.

Stavba obchvatu za 300 milionů korun, který má město minout z východní strany, byla zahájena v roce 2009 a měla být hotová už letos na jaře. V minulém roce ale byly práce kvůli nedostatku financí přerušeny. Obchvat dnes končí v polích mezi Uhelnou a Horním Fořtem.

„Za prosazením stavby je patnáct let úsilí. Kdybychom se dočkali v roce 2012, bylo by to vynikající. Nárůst kamionové dopravy je rok od roku větší. Pro tuto dopravu je silnice přes Javorník a Bílý Potok vlastně jedinou spojnicí Olomouckého kraje s Polskem. Přes Mikulov se jezdit nedá, protože polské Glucholazy si jako lázeňské město prosadily dopravní omezení,“ řekl místostarosta Javorníku Petr Polášek (ODS).

V roce 2012 by měli stavbaři nastoupit na téměř osmikilometrový jižní úsek silnice na Červenohorské sedlo. Ta už léta připomíná tankodrom. Zatím se podařilo v roce 2008 opravit jen severní stranu.

„Silnice ze šumperské strany je v plánu nových akcí Ředitelství silnic a dálnic od roku 2012. Předpokládáme náklady 787 milionů korun,“ uvedla mluvčí ŘSD.

V ministerské superdopravní koncepci je i letošní dokončení opravy silnice I/35 z Mohelnice po hranice okresu Svitavy, která je hlavní spojnicí mezi Olomouckým krajem a východními Čechami. Neúměrně zatížená komunikace je plná vyježděných kolejí. Rekonstrukce začala v roce 2009, ale v minulém roce ji ŘSD muselo kvůli nedostatku financí přerušit. Dokončení bude stát ještě 60 milionů korun.