VYBRAT REGION
Zavřít mapu

S tankem absolvoval poslední cestu do muzea

Šumperk - Robert Krobot ze Šumperku je jedním z dobrovolníků, který se až donedávna pečlivě staral o vozidlo, které se v kraji hned tak nevidí. Je to vyprošťovací tank. Až donedávna pětatřicetitunový kolos vlastnilo město, byl součástí inventáře skladů civilní ochrany.

8.10.2015
SDÍLEJ:

Pětatřicetitunový vyprošťovací tank na cestě do Muzea silnic ve VikýřovicíchFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Nedávno ale šumperská radnice rozhodla, že tank věnuje Muzeu silnic ve Vikýřovicích, kde se stane jedním z exponátů. Tank se tak vydal na svou poslední cestu, do muzea přejel po vlastní ose. Robert Krobot u této události nemohl chybět.

„Tank je plně funkční a vždy se nám ho dařilo držet v perfektním stavu. Na údržbě všichni děláme dobrovolně ve volném čase," řekl Robert Krobot a nijak se netajil tím, že poslední jízdu tanku si užil s mírnou nostalgií.

„Řízení jsem přenechal mladšímu kolegovi, přece jen, je mi dvaasedmdesát a nechci riskovat, že by se mi třeba udělalo nevolno. Tank by pak nic nezastavilo, barákem by projel hladce," zmínil Robert Krobot, který výcvik na řízení pásového vozidla získal na vojně. Později se mu tankistické zkušenosti hodily. Město totiž v roce 1994 převzalo vyprošťovací stroj od vojenského železničního útvaru, který sídlil v Zábřehu.

„Pár nás na vojně s tankem jezdilo, takže nebyl problém dát dohromady partu lidí. Cvičné jízdy jsme absolvovali v Rapotíně," vzpomíná Robert Krobot.

Vyprošťovací tank je speciální vozidlo postavené na podvozku středního tanku T-55A. Ten, který je nyní v Muzeu silnic, pochází ze 70. let minulého století, takže lidé mohou obdivovat veterána. V armádě tank sloužil k odstraňování překážek či odklízení poškozené techniky. Jak odborné weby uvádějí, díky pancéřování je vozidlo odolné i vůči zbraním hromadného ničení. I když v republice je několik nadšenců, kteří si tank pořídili do osobního vlastnictví, koníček je to poměrně nákladný.

Vozidlo má totiž spotřebu sto litrů nafty na sto kilometrů. S šumperským tankem Robert Krobot zasahoval na ostro v roce 1997, kdy šumperský region zasáhly ničivé povodně.

„Hlavně se jednalo o odklízecí práce, například v Rapotíně jsme tahali stržený stavební jeřáb, jinde zase stromy. Tank je stavěný tak dokonale, že zvládne všechno, má dokonce mechanismus, kterým sám sebe dokáže vyprostit," vysvětlil Robert Krobot.

Autor: Hana Kubová

8.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Trenér Karel Trnečka

Mohelnice dala tři góly, přesto s Líšní doma neuspěla

Velké Losiny doma porazily Dubicko
20

Losiny opět vítězně, Dubicko je stále na nule

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu

Pět hasičských jednotek zasahovalo v sobotu před druhou hodinou odpoledne u hrozivě vypadající nehody na dálnici D1 mezi Olomoucí a Ostravou, a to poblíž sjezdu na Bělotín. Nákladní vůz s cisternou dostal z dosud nezjištěných příčin smyk, narazil do svodidel a začal hořet.

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Tři auta se "poťukala" v Libivé. Škoda je 200 tisíc korun

Nehodu tří aut vyšetřují nyní policistí v Libivé, místní části Mohelnice. Havárie se stala ve čtvrtek 17. srpna krátce po čtvrté hodině odpolední.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení