Požadavek se týká jízdného v autobusech, které spadá do jednotného tarifního systému kraje. V současnosti si mohou lidé starší pětašedesáti let zakoupit zlevněnou sedmidenní nebo měsíční jízdenku. Jednorázovou jízdenku však za nižší cenu nedostanou.

„K čemu jsou nám měsíční a týdenní jízdenky, když například půjdu plavat jednou za týden do České Vsi? Zaplatím 16 korun tam a 16 zpátky a jako důchodce na tamním bazénu můžu ve čtvrtek plavat za 15 korun. To zaplatím víc za jízdné," řekla seniorka Jana Kaminská z Jeseníku.

Podotýká navíc, že i když si koupí zlevněnou měsíční jízdenku na cestování po Jeseníku, za jízdu do lázní si stejně musí připlatit. Spadají totiž do jiné tarifní zóny než zbytek města. Cesta z autobusového nádraží v Jeseníku do lázeňského areálu tak vyjde na stejnou sumu jako výlet na šestnáct kilometrů vzdálený Rejvíz.

Nespokojení penzisté se proto rozhodli sepsat petici za slevy na jednotlivém jízdném pro seniory na Jesenicku. Jezdit chtějí za polovinu. Už během prvního týdne na podpisových arších získali čtyři stovky podpisů.

Podle krajského koordinátora dopravy je jedním z principů integrovaného dopravního systému kraje, že pro všechny cestující v celém kraji platí stejná tarifní pravidla, a to včetně rozsahu slev. Specifikem jsou pouze zóny s městskou hromadnou dopravou.

Kvůli dodržení základních pravidel v rámci regionu proto není možné vytvářet speciální slevy pro určitou oblast kraje či několik tarifních zón. Tímto krokem by totiž byli znevýhodněni ostatní obyvatelé kraje.

„Celoplošné zavedení slev na jednotlivém jízdném pro vyjmenovanou kategorii cestujících je zároveň spojeno s výrazným poklesem tržeb, které by muselo být ze strany Olomouckého kraje a taktéž obcí dopravcům uhrazeno," sdělila Renáta Dostálová ze sekretariátu Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje.

Koordinátor se podle Dostálové snaží cestujícím vycházet vstříc. Například i přes zvýšení sazby DPH na začátku letošního roku zůstala cena jízdného na stejné úrovni. Motivačním prvkem jsou sedmidenní či měsíční jízdenky.

„V této chvíli není v našich finančních možnostech udržet stávající cenovou hladinu jízdného a zároveň zavádět další kategorii slev," doplnila Dostálová.

Problémy s cenou jízdného mají i učni, kteří dojíždí na praxi do jesenických lázní. Řada z nich pochází ze sociálně slabých rodin, na dopravu jim proto bude učiliště v Jeseníku přispívat.