Patří k nejpozoruhod­nějším stálicím české hudební scény posledních desetiletí, již od šedesátých let jsou považováni za výrazné osobnosti českého bigbeatu. Během koncertu zazní písně Díky za každé nové ráno, Javory nebo Za vodou, za horou.

V dětství oba sourozence výrazně ovlivnila opera. Jejich otec totiž byl operním pěvcem. Počátky jejich kariéry můžeme najít ve studentském divadle v Brně, kde vznikly první Petrovy písničky. Hana v nich zpívala zpočátku nesmělé druhé hlasy.

Big beat Vulkán s prvky folk rocku, vliv slavných skupin šedesátých let a spolupráce s Alešem Sigmundem, to vše dvojici postupně začalo proměňovat. Jejich písničky dobývaly hitparády a s rockovými Atlantis byli úspěšní i v zahraničí.

Předskakovali Beach Boys

Rodící se šoubyznys vynesl sourozence do československých hvězdných výšin. Zajímavou perličkou je skutečnost, že dokonce na koncertu v Lucerně předskakovali kapele Beach Boys.

„Když se vrátím k bigbítu, modlou pro mě byl Woodstock, jmenovitě Jimi Hendrix, Joe Cocker, to pro mě bylo něco úžasného. A nejvíc pro nás znamenala skupina Cream. To, jak hrál Eric Clapton na kytaru, mi přišlo neskutečné, dodávalo mi to energii. Tehdy jsme chtěli být světoví a stejně jako dnešní mladí lidé jsme zpívali anglicky," vzpomíná na hudební vývoj kapely Petr Ulrych.

Kritické období ale nastalo v roce 1968. Petr hned ráno 21. srpna 1968 zpíval živě do ilegálně vysílaného rozhlasu píseň Zachovejte klid. Nedlouho na to spolu s orchestrem Gustava Broma nahrávají LP Odyssea, první doloženou fúzi rockové kapely a big bandu, a zároveň své první monotematické al­bum.

Dostali zákaz vystupovat

Nahrávka ale putuje kvůli tehdejším normalizačním poměrům ve vedení Supraphonu do archivu.

Hana získala Zlatou Bratislavskou Lýru 1971 a vystoupila ze stínu bratra, který se postupně vymezoval spíše jako autor. Nahrála sólové LP Pojďte dál, chci být chvíli s Vámi.

Normalizace ale byla na postupu: Petr dostal zákaz vystupování v rozhlase a televizi. Tím pádem ale z médií zmizela i Hana, protože sourozenci koncertovali výhradně spolu a společná byla také většina písní.

Shodou okolností v tomto období objevili krásy moravského folkloru. Díky tomu se zrodila skupina Javory s originálním hudebním žánrem, který odborníci nazývají „moravskou world music".

Filmové a scénické skladby

Skladby v sobě nesou prvky lidové písně i bigbeatu, se kterým sourozenci začínali. Jsou v nich i názvuky Petrovy filmové a divadelní hudební tvorby. Vznikají monotématická alba Nikola Šuhaj loupežník, Meč a přeslice, Markéta Lazarová. Souběžně pak řada filmových a scénických skladeb: Sonáta pro zrzku, O statečném kováři, Legenda, Radúz a Mahulena, Koločava, My holky z městečka, Díky za každé nové ráno.

V roce 1993 se skupina stabilizovala k prakticky dnešní podobě. Kromě sourozenců Ulrychových ji tvoří Kateřina Štruncová (housle, zpěv, zobcové flétny), Dalibor Štrunc (cimbál, zpěv). A na postu baskytary se střídají Martin Adamus a Jakub Šimáně.

„Návštěvníci uslyší nové skladby, ale i známé javorovské písničky v trochu jiném kabátě. Program koncertu proto nabídne celistvý vhled do hudební historie této oblíbené sourozenecké dvojice," uvedla produkční domu kultury Michaela Horáková.

Unikátní koncert folkrockových Javorů se sourozenci Ulrychovými začíná ve středu 21. září od 19 hodin ve velkém sále domu kultury. Vstupenky lze zakoupit v ceně 190, 220 a 250 korun.