„Zastaveny jsou hlavní stavební práce, to znamená, že na příklad nezačne zakládání mostů. Nezbytné přípravné práce jako třeba archeologický průzkum lokality ale pokračují. Do podzimu bychom chtěli také stihnout přeložky inženýrských sítí,“ uvedl ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martin Smolka.

Plánované otevření obchvatu na podzim roku 2013 se tedy odsouvá. Obce se proti špatné zprávě bouří a obracejí se na všechny strany, aby rozhodnutí zvrátily.

„Byl to pro nás šok. Když už byla stavba na jaře zahájena, nenapadlo nás, že by ji mohli zastavit. Počítali jsme s tím, že dopravní přetížení Zvole bude na konci roku 2013 minulostí a že tady bude konečně bezpečněji. Napříč obcí projede denně téměř patnáct tisíc aut,“ řekl starosta Zvole Josef Najman (nez.).

Zvole okamžitě požádala o svolání rady Mikroregionu Zábřežsko, rada i obec se pak obrátily s prosbou o intervenci na hejtmana kraje; o pomoc požádala obec i všechny poslance a senátory z regionu.

„Slíbili, že nám pomohou, protože obchvat je prioritou dopravy v Olomouckém kraji. Teď bojujeme především o to, aby se stavba dostala alespoň do rozpočtu fondu na rok 2012 a 2013,“ řekl starosta.

Pokud obce neuspějí, nevylučuje Josef Najman ani akce občanského protestu. Jaké by to byly, to zatím neví. Neví ani, zda se uskuteční dohodnutá schůzka s ministrem dopravy, která se měla konat kolem 22. července. Jenomže od 1. července je v úřadu nový ministr.

Obchvat představuje tři kilometru dlouhou čtyřproudovou silnici. Ta naváže na obchvat Rájce, Zvoli obejde po pravé straně a za Vlachovem vyústí v místě křížení současné silnice I/44 s odbočkou na Lukavici.

Nebýt dvou žalob, po obchvatu by se jezdilo už loni v říjnu. Dva vlastníci pozemků je ale odmítli za nabízenou cenu prodat a proti vyvlastnění se soudili. Proces se táhl až do září 2010, stavba začala letos na jaře přípravnými pracemi.

Na letošní rok měla uvolněno sto milionů korun, na rok 2012 bylo v plánu 465 a na rok s třináctkou na konci 443 milionů korun. Obchvat má stavět sdružení čtyř firem, jehož lídrem je akciová společnost Eurovia CS.

„V tuto chvíli pro nás pozastavení stavby příliš velkým problémem není. Ten by nastal až v případě, že by situace trvala i příští rok,“ řekla mluvčí firmy Eurovia CS Petra Kučerová.

Problém má ovšem Dubická zemědělská, která hospodaří na polích kolem budoucí nové silnice. Pozemky v její trase pochopitelně už nikdo neobdělává, takže zarůstají plevelem a ten proniká i na obdělaná pole. Navíc stavební firmy dočasně zabraly i některé pozemky kolem a zemědělci je vyřadili z žádostí o dotace.

„Kdybychom už v dubnu věděli, že se stavba odsouvá, dál bychom na nich hospodařili. Zbytečně jsme přišli o peníze a stavební firmy finance na kompenzaci ztráty nemají, kdy byla stavba pozastavena,“ řekl Jan Bartoš z Dubické zemědělské.

Velký problém by podle jeho slov mohla způsobit už provedená skrývka ornice nad Vlachovem. Může hrozit eroze půdy a zaplavení části Vlachova při prudkých deštích, protože voda poteče jiným směrem než obvykle.

„To riziko trvá samozřejmě po celou dobu stavby, ale s jejím pozastavením se prodlužuje,“ řekl Jan Bartoš.

Podle dostupných informací stavba obchvatu je v seznamu prioritních staveb Státního fondu dopravní infrastruktury na roky 2012 a 2013, záleží ale na tom, kolik peněz dostane fond ze státního rozpočtu.