VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stovky historických letadel bojovaly o evropský titulmtitul

Hradec–Nová Ves – Na tři stovky letadel brázdily pět dní oblohu nad letištěm v Hradci – Nové Vsi na Jesenicku. Od středy 30. června až do neděle 4. června se letiště stalo dějištěm osmého mistrovství Evropy rádiem řízených historických modelů.

6.7.2010
SDÍLEJ:

Mistrovství Evropy rádiem řízených historických modelů v Hradci-Nové VsiFoto: DENÍK/Danuše Krčová

Na letiště do Hradce–Nové Vsi se sjelo sto dvacet modelářů ze sedmi zemí s kopiemi letadel vyráběných do roku 1950, aby při závodech zjistili, který z nich má nejlépe seřízený stroj.

Pro návštěvníky a nadšence do aeroplánů zase bylo mistrovství jedinečnou možností prohlédnout si na jednom místě zmenšeniny obrovského množství letadel.

Unikátností letošního mistrovství byl závod historických větroňů. Taková klání se dnes už prakticky nikde nepořádají.

„Větroně totiž potřebují dost velkou plochu na přistání. Tady je dostatečný prostor a závod dopadl výborně, žádný model nám neulétl, všechny dosedly zpět,“ usmál se prezident Klubu historických modelářů Jaroslav Rybák. Vítězství v této kategorii zůstalo v České republice.

Další dny mistrovství patřily rádiem řízeným modelům.

„Počasí nám přeje, neprší, ale v tomto vedru je to úmorné a každý ze sebe vydává maximum,“ řekl Rybák a přitom nespustil oči z jednoho z modelů, který právě odstartoval k modrému nebi. Úkolem rozhodčího bylo totiž bedlivě sledovat letadla a měřit čas letu.

Závodníci se utkali v deseti kategoriích. Nejsledovanější z nich byla královská třída Texaco s největšími a nejvýkonnějšími modely, které váží až pět kilo a je skutečným uměním pilota stroj uřídit.

„Podle hmotnosti letadla dostane soutěžící přidělené palivo a pak ať už si s tím dělá, co chce. Závodník musí udržet model v letu co nejdéle, maximálně se však měří patnáct minut. Pokud se sejde více závodníků, kteří mají naměřených patnáct minut letu, tak pak následuje rozlet a vítězem se stane ten, komu vydrží letadlo ve vzduchu nejdéle,“ vysvětlil pravidla Rybák.

Z vítězství v královské kategorii se nakonec radovali Italové. Prvenství si odnesl Massimo Imoletti s modelem z roku 1938, na druhé pozici skončil jeho kolega Giovani Ridenti s o rok starším modelem. Třetí místo vybojoval Čech Petr Svoboda s modelem z roku 1941.

Autor: Danuše Krčová

6.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Velké Losiny doma porazily Dubicko
20

Losiny opět vítězně, Dubicko je stále na nule

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu.
AKTUALIZOVÁNO
7

Nehoda na D1 zablokovala tah z Olomouce na Ostravu

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Tři auta se "poťukala" v Libivé. Škoda je 200 tisíc korun

Nehodu tří aut vyšetřují nyní policistí v Libivé, místní části Mohelnice. Havárie se stala ve čtvrtek 17. srpna krátce po čtvrté hodině odpolední.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení