„Handicapovaný cyklista musí zvládnout prvních osm méně náročných kilometrů. Na dalších sedmi se vystřídají ostatní tři členové týmu," vysvětlil mluvčí Skupiny ČEZ Vladislav Sobol. Nadace ČEZ je partnerem akce.

První cyklisté začali serpentinami k horní nádrži elektrárny stoupat ještě za tmy. Ti poslední vzhůru vyrazili před devátou ráno.

„Tohle stoupání se mi jelo perfektně, protože se to bojím pouštět z kopce. Nejtěžší úseky jsou pro mě právě sjezdy," popsal jeden z handbikepovaných cyklistů Zdeněk Zvolský z Prahy.

Po ranním výjezdu k horní nádrži elektrárny se cyklisté vydali do Ostravy, kde se týmy vystřídaly. Výměna je čeká vždy po osmi až deseti hodinách.

„Teď musím už jen sjet dolů a večer vyrazím na cestu z Ostravy do Žiliny," řekl u horní nádrže Zdeněk Zvolský.

V úterý se štafety jednatřiceti týmů vydaly na cestu z Prahy, kam se po pěti dnech a otočení se v Košicích zase vrátí. Na týmy, v nichž musí být aspoň jeden člen handicapovaný, čeká trasa dlouhá 2222 kilometrů. Tu musí zvládnout v limitu sto jedenácti hodin.

Opel handy cyklo maraton je projektem na integraci handicapovaných a nehandicapovaných sportovců v jeden fungující tým.

Autorem projektu a ředitelem závodu je vozíčkář Heřman Volf, předseda Cesta za snem, o.s. Nadšený handbike cyklista se před třemi roky inspiroval nejtěžším cyklistickým závodem světa, Americkým RAAM, a vytvořil evropskou verzi.

V závodu nejde o dosažení co nejlepšího výsledného času, ale o myšlenku vzájemné solidarity mezi skupinou handicapovaných a většinovou společností. První Open handy cyklo maraton odstartoval v roce 2013.

KATEŘINA ŠINDELÁŘOVÁ