„Na Šumpersku, Jesenicku, V Mohelnici a Zábřehu se chce ke stávce podle odborářů připojit sto osmdesát jedna řidičů," uvedla ředitelka společnosti Arriva Morava Pavla Struhalová.

Pro dopravce Arriva v regionu jezdí kolem tří stovek šoférů.

Které konkrétní spoje nevyjedou, není zatím jasné. Stávku na Šumpersku doprovázejí spíš zmatky, protože ještě před několika dny olomoucké hejtmanství informovalo, že se protest Olomouckého kraje takřka nedotkne.

Bez omezení by ovšem měly jezdit autobusy jen na Olomoucku, v Hranicích a Přerovsku.

Průmyslová zóna Za Podjezdem v Jeseníku v únoru 2017.
Bude to jen parkoviště, tvrdili skeptici. Průmyslová zóna je však téměř plná

V Šumperku pojede jen jednička a čtverka

„Odborový svaz dopravy nepokládá za svou povinnost nás informovat, takže přesnou situaci zřejmě zjistíme až ve čtvrtek ráno," uvedl vedoucí šumperské oblasti společnosti Arriva Morava Pavel Šefl.

Již nyní je jisté, že se lidé nedočkají řady příměstských spojů.

V Šumperku bude omezeně jezdit městská hromadná doprava, lidé budou moci využít jen linky 1 a 4.

„Letáčku jsem si v autobusu všimla už před několika dny. Já se ve čtvrtek bez MHD obejdu, hůř na tom budou lidé, kteří se potřebují dostat do práce. I tak ale řidičům fandím, mají těžkou práci a lepší podmínky bych jim přála," řekla důchodkyně Anna Jáňová ze Šumperku.

Ministr Marian Jurečka při návštěvě školy Pomněnka v Šumperku 31. března 2017.
Šumperk bude vyrábět Dobroty z venkova. Nová firma zaměstná hendikepované

Reflexni vesty neměly efekt

Podle předsedy zábřežské základní organizace odborového svazu v dopravě Jiřího Drlíka stávka není namířená proti zaměstnavateli, ale má poukázat na špatně nastavený systém ve financování veřejné autobusové dopravy.

„Dojedete na konečnou třeba do Drozdova a máte tam třeba tři hodiny, než se vracíte zpět. Čas strávený čekáním se nepočítá do fondu odpracované doby. Takže někteří jezdí od půl páté ráno do osmi do večera, a na konci zjistí, že nemají odpracovanou ani základní dobu," vysvětlil Jiří Drlík, který má za sebou čtyřicetiletou praxi profesionálního řidiče.

Dodal, že i přes slibované razantní navýšení mezd zaměstnanci prakticky pocítili jen kosmetické úpravy.

„Před dvěma lety jsme protestovali jen tak, že jsme na směně oblékli reflexní vesty. Nemělo to efekt. Je to samozřejmě na každém, na jeho osobní statečnosti, zda do stávky půjde, ale i tak se zatím pro ní vyjádřila většina," konstatoval Jiří Drlík.

Odboráři vidí hlavní problém v systému vypisování veřejných zakázek na provozování autobusových spojů ze strany krajů, které veřejnou dopravu platí. Důraz se klade hlavně na co nejnižší cenu. To se pak promítá i do pracovních a hlavně platových podmínek řidičů.

Modernizace vagonů v dílnách šumperského podniku Pars nova.
Firma Pars investuje desítky milionů do moderního vybavení