Jedná se vůbec o první alternativu ke klasickému základnímu vzdělávání na Šumpersku a Jesenicku.

Že je v Montessori třídě něco jinak, pozná návštěvník na první pohled. Chybí tu katedra, lavice jsou seskupeny do čtyř hnízd, na polovině podlahy se rozkládá koberec. Žáci musejí zvládnout stejný objem znalostí jako jejich spolužáci v sousedních třídách, podoba výuky se však zásadně liší.

„Dáváme dětem prostor, aby si zvolily, co se zrovna chtějí učit. Předpokládáme, že je to bude bavit víc, než když jim to někdo nařídí," zmiňuje jeden z principů Montessori pedagogiky učitelka Věra Ingrová, která třídu ve Vápenné vede.

Ve výuce mohou děti pracovat samy i ve skupinách, zkušenější pomáhají ostatním. Pokud je prvňák dobrý třeba v matematice, může se v ní klidně věnovat učivu pro druháky. Naopak čtení může zvládnout až ve třetí třídě.

„Podporujeme individuální vývoj dětí. Některé jsou rychlejší, jiné pomalejší a my jim dáváme čas. Máme tu děti různých úrovní, mají zde prostor být, jaké jsou. Nikdo je nehoní známkami ani časem," poznamenává Věra Ingrová.

Jiný způsob učení

Montessori třídu navštěvuje třiadvacet šesti až desetiletých dětí z celého Jesenicka. Dojíždí sem z Javorníku, Bělé či Supíkovic. Svou dceru do Vápenné posílá i Eleni Akritidu.

„Dcera dva roky chodila na základní školu v Jeseníku a dost jsme bojovali. V Montessori se pracuje jinak. Dceři tento způsob výuky vyhovuje, má rozhled a hlavně získala o školu zájem," řekla obyvatelka Jeseníku.

Současné školství podle jejího názoru neodráží vývoj světa. „Není třeba, aby děti seděly tři čtvrtě hodiny v lavicích, čas tam strávený je zbytečný a nevyužitý," dodala.

Vznik speciální třídy ve Vápenné iniciovali rodiče sdružení ve spolku Cestou s Montessori. Úzce při tom spolupracovali s místní základní školou a obcí. Starosta Vápenné Leoš Hannig vnímá vznik Montessori třídy jako rozšíření nabídky vzdělávání.

„Snažíme se podporovat rozvoj v jakémkoli směru. Montessori tu široko daleko není, možnost nabídnout rodičům tento systém pro nás byla jedinečná," objasňuje, proč samospráva se spolkem navázala spolupráci.

Montessori metodou se děti v současnosti učí ve čtyřiceti základních školách v republice. V Olomouckém kraji dosud takovou možnost měly jen v Horce nad Moravou.