Město, které má trať zatím v pronájmu, totiž uspělo s žádostí o dotace a může se do stavby pustit.

Práce mají začít v srpnu a skončit v říjnu, stezka by pak byla otevřena až na jaře 2012. Bude měřit dva a půl kilometru, k nimž je třeba počítat ještě osm set metrů obslužné komunikace k tunelu.

Cyklisté odbočí za kamenným mostem před osadou Lupěné a pojedou údolím Moravské Sázavy do Hněvkova; odtud mohou ještě pokračovat po málo frekventované cestě do Hoštejna.

„Vznikne tak tři a půl kilometru naprosto bezpečné cesty, kterou mohou využívat také in-line bruslaři. Předpokládám, že ti se sem přesunou ze silnice směrem na Bozeňov, kde je dnes velmi hustá doprava a provoz je tam pro bruslaře nebezpečný. Myslím, že projekt nové cyklostezky bude mít mezi lidmi velký ohlas,“ řekl místostarosta Zábřehu Karel Crhonek (ČSSD), který měl projekt na starosti.

Dnes je opuštěný násep už dávno zarostlý travou a splývá s krajinou. Nově bude mít živičný koberec, tři mosty dostanou novou železnou konstrukci. Trasu doplní externí expozice železničního muzea. Cyklisté pojedou na příklad kolem semaforu, staré lokomotivy, pumpy na doplňování vody do kotle, budou tu instalovány staré výhybky a závory. Expozice má tvořit kontrast k moderní železnici, po níž jezdí Pendolino. Před portály hněvkovských tunelů jsou obě trasy blízko sebe. Pro in-line bruslaře chce město spolu s Nemilí vybudovat u Lupěného ještě parkoviště.

Na stavbu dostane Zábřeh od Státního fondu dopravní infrastruktury až patnáct milionů korun a od Olomouckého kraje dalšího dva a půl milionu. Ze svého rozpočtu by tedy musela radnice přidat tři a půl milionu, protože rozpočet stavby zní na 21,3 milionu korun. Ve skutečnosti budou všechny částky zřejmě nižší, protože výběrové řízení srazí ceny možná na polovinu.

„Řízení ještě není ukončeno, přesnou cenu tedy zatím neznáme. Teprve 21. června jsme otevírali obálky, nejnižší nabídky byly skutečně kolem deseti milionů, ale cena tvoří jen šedesát pět procent kritérií,“ řekl starosta František John (KDU-ČSL).

Podle Karla Crhonka způsobil snížení ceny útlum v oblasti stavebnictví. Firmy jsou vděčné za každou zakázku. Ty neúspěšné se mohou proti výsledku odvolat, takže proces výběrového řízení se může táhnout do konce července.

Záměr vybudovat na opuštěném úseku trati cyklostezku schválilo zastupitelstvo Zábřehu už v září 2005. V dalších letech záměr zase v obavách z vysokých nákladů zrušilo a pak znovu ho oživilo. Dnes to vypadá, že údržba si ročně vyžádá padesát tisíc korun.