„Přímo před nádražím jsme museli přistoupit k regulaci a stání zpoplatnit, řada motoristů zde nechávala auta i celý týden a lidé, kteří se potřebovali dostat na nádraží, už neměli kde stát,“ konstatoval starosta Zábřehu František John.

Parkovací systém v prostoru terminálu v současnosti nabízí sto třicet parkovacích míst. Toto číslo je pro motoristy, kteří by svůj vůz u rádi odstavili, silně poddimenzované. V běžný pracovní den ze zábřežského terminálu odjede přes tři stovky vlakových a autobusových spojů.

Petrovy kameny, v pozadí vysílač na hoře Praděd.
Obnově Jeseníků pomohou evropské miliony

Parkují, kde se dá

Řidiči, kteří v Zábřehu přestupují na veřejnou dopravu, nechávají auta, kde se jen dá. Využívají především místní komunikaci za benzínkou v Olomoucké ulici nebo také parkoviště u nedalekého supermarketu. Obchodnímu řetězci ale již došla trpělivost a plochu před obchodem opatřil závorami, aby tak místa rezervoval především pro své zákazníky. Ti mohou bezplatně zaparkovat hodinu a půl, za každou další započatou hodinu se platí dvacetikoruna.

„Nechat auto před nádražím mimo placená stání je delší dobu problém. Několikrát týdně dojíždím vlakem a už od časného rána je všechno plné,“ zmínil Jaroslav Novotný, který do Zábřehu vždy autem z nedaleké vesnice. Nové parkoviště by měli neutěšenou situaci zlepšit.

„Kapacita nové plochy je navržená pro pětadevadesát automobilů včetně stání pro vozidla přepravující osobu těžce postiženou. Místa tu budou i pro tři desítky kol a s vyhrazeným místem se počítá i pro motocykly,“ přiblížil starosta Zábřehu František John.

Pátrání po ztraceném myslivci pod Králickým Sněžníkem
Záhadná smrt na lovu: policie už ví, jak zemřel myslivec pod Sněžníkem

Za 12 milionů

Současné vlakové a autobusové nádraží a část přednádraží se rekonstruovalo v letech 2004 až 2007. Modernizace prostoru obnášela výstavbu nové odbavovací haly či vybudování nového podchodu k nástupištím. Změn doznal také prostor před nádražím. V podstatě v nezměněné podobě funguje terminál dodnes, jenže za deset let provozu ze strany cestujících podstatně narostla poptávka po parkovacích kapacitách.

Pozemek pro vybudování parkoviště je v majetku města, stejně jako rodinný dům se zahradou mezi plánovanou plochou a nádražím. Město ale ještě vykoupí další parcelu za 2,1 milionu korun. Plánovaný rozpočet celého projektu je kolem dvanácti milionů korun. Město se bude ucházet o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. 

Motorová jednotka Desná na nádraží v Petrově nad Desnou v roce 2013.
Podesní opustí poslední zelenomodrobílý motorák