VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ze Šumperku do Olomouce za méně než hodinu? Půjde to i vlakem přes Uničov

Šumperk Přípravné práce na modernizaci železniční trati ze Šumperku přes Uničov do Olomouce už začaly. Souvisely s ní i výluky, které v posledních týdnech komplikovaly lidem cestování. „Ve výlukách se prováděl geologický průzkum sloužící pro budoucí elektrizaci trati," potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

15.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Chystaná kompletní modernizace má přinést výrazné zkrácení doby cestování ze Šumperku do krajského města. Přestože je trasa přes Uničov o kilometr kratší než přes Zábřeh, osobní vlaky ji dnes zvládnou ujet přibližně za hodinu a půl. Přímým spojům přes Zábřeh přitom cesta trvá jen kolem padesáti minut, s přestupem v Zábřehu z rychlíku na osobní vlak nebo naopak se dá ještě několik minut ušetřit.

„Dojíždím do Olomouce většinou čtyřikrát týdně a jezdím zásadně přes Zábřeh, protože je to mnohem rychlejší i pohodlnější trasa. Přes Uničov cesta trvá moc dlouho, nechce se mi strávit ve vlaku hodinu a půl zbytečně," řekl Marek Procházka ze Šumperku, který studuje na Univerzitě Palackého v Olomouci, kam pravidelně dojíždí.

Trať, která je v jízdním řádu označená číslem 290, získala souhlas ministerstva dopravy k přípravě modernizace zatím jako jediná z regionálních tratí v České republice. Denně tudy průměrně cestují přibližně tři a půl tisíce lidí. Po rekonstrukci by to měl být až dvojnásobný počet.

Alternativa při mimořádných situacích

Původně měl být elektrifikovaný pouze úsek z Olomouce do Uničova. Podařilo se ale prosadit dotažení až do Šumperku.

„Jedním z důvodů je i to, že to bude alternativa při mimořádných situacích na hlavním koridoru směrem na Zábřeh," uvedl již dříve Jaroslav Tomík, ředitel organizace KIDSOK, která koordinuje veřejnou dopravu v kraji.

Místy i 160 km/h

Plány Správy železniční dopravní cesty počítají s tím, že vlaky budou po trati uhánět rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, a to v úseku z Olomouce do Uničova. Na navazující části do Šumperku se má rychlost zvýšit až na devadesát kilometrů za hodinu.

Díky tomu by se mohla doba jízdy mezi Šumperkem a Olomoucí zkrátit na méně než hodinu, což už bude srovnatelné s cestou přes Zábřeh. „Pak by se dalo o cestě přes Uničov uvažovat. Navíc by to rozšířilo nabídku spojení," připustil pravidelný zákazník drah Marek Procházka.

Plány počítají s tím, že po rekonstrukci budou po trati jezdit dva druhy vlaků. Spěšné vlaky pojedou každou hodinu mezi Olomoucí a Uničovem. Zastavovat budou jen ve Šternberku a cesta jim potrvá pouhých sedmnáct minut. Z Uničova budou pokračovat jako osobní vlak do Šumperku. Kromě toho pojedou v hodinovém taktu zastávkové osobní vlaky mezi Uničovem a Olomoucí.

Modernizace stanic i zastávek

Zpracovaná studie proveditelnosti počítá i s kompletní modernizací všech stanic a zastávek.

„To například znamená vybudování bezbariérového přístupu cestujících na nástupiště a zvýšení jejich výšky tak, aby bylo možné nastupovat do vlaku v jedné úrovni. Samozřejmostí bude zabezpečení přejezdů a splnění přísných protihlukových norem," popsal Marek Illiaš, co vše bude modernizace trati zahrnovat.

Náklady se odhadují na přibližně 5,3 miliardy korun. To je pro představu zhruba dvojnásobek toho, co bude stát současná kompletní přestavba nádraží v Olomouci, nebo třikrát víc, než bylo třeba na modernizaci trati ze Šumperku do Zábřehu. Pokud vše půjde hladce, stavět by se mělo začít v roce 2018.

Jaké vlaky budou po modernizaci na trati jezdit, bude ještě předmětem dalších jednání. Elektrifikace ale umožní nasazení moderních souprav, například jednotek RegioPanter, které už cestující znají z osobních vlaků ze Šumperku přes Zábřeh a Olomouc do Nezamyslic. Dnes většinu spojů na trati obstarávají motorové vozy řady 843 spolu s třívozovými Regionovami.

Autor: Michal Krestýn

15.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tančírna v Račím údolí u Javorníku
61

Tančírna v Račím údolí se stala divem kraje

Hokejisté Šumperku a Valašského Meziříčí. Ilustrační foto.

Přijďte podpořit Draky, začíná play-off proti Bobrům. Tady je program

Na tocích nejvýše první stupeň, kry už odpluly

Olomoucký kraj – Obleva a do toho vydatný déšť. Horší kombinace z pohledu rizika povodní nemůže nastat. Do toho koryta plná ledových ker, které mohou vzdout hladiny a voda zatopit okolí. Podle meteorologů však srážky nebudou takové, jak to původně vypadalo, a hladiny řek v Olomouckém kraji půjdou nejvýše na první, nejnižší stupeň povodňové aktivity. Kry vodohospodáři monitorují a uklidňují, že žádný větší problém by způsobit neměly.

Čtyřicáté první kolo soutěže O nejkrásnější svatební pár

Střední a východní Morava - Regionální Deník na letní měsíce připravil populární soutěž Svatební pár Deníku. Pochlubte se svými krásnými svatebními fotografiemi v našich Denících a vyhrajte atraktivní ceny. Jelikož nechceme krátce po svatbě trhat páry, nebudeme soutěžit o nejkrásnější nevěstu a nejpůvabnějšího ženicha, ale o nejhezčí svatební pár. Na základě hlasování čtenářů vyhlásíme Svatební pár Deníku. 

Draci na závěr základní části porazili Opavu

Šumperk – Letošní základní část 2. ligy skupiny východ zakončili šumperští hokejisté vítězstvím nad Opavou. Před začátkem play off tak mají za sebou šňůru osmi zápasů v řadě, ve kterých dokázali zabodovat, v sedmi z nich potom brali tříbodovou výhru.

Jeseník vlastní jedinou akcii lázní. Jako "rodinné stříbro" ji neprodá

Město Jeseník bude i nadále spolumajitelem zdejších lázní. Podíl v nich však má jen symbolický. Drží jedinou akcii z téměř 73 tisíc, které Priessnitzovy léčebné lázně mají. Prodej cenného papíru v nominální hodnotě tisíc korun zastupitelé neschválili.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies