Barbie manie zaplavila letos v létě kina po celém světě a dorazila v plné síle i k nám. Na film se byla podívat i Lenka Helena Koenigsmark, marketingová ředitelka hračkářské společnosti Mattel pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

„V první polovině jsem se v kině cítila jako v práci, protože jsou v tom filmu neskutečně věrně udělané kulisy ze světa Barbie. Ale užila jsem si to moc, je to i tím, že to je film udělaný hlavně pro ženy a o ženách,“ přiblížila své dojmy Lenka Helena Koenigsmark.

Zviditelnění panenek Barbie udělalo podle ní díky úspěšnému filmu doslova kosmický skok. „Stala se z toho skutečně mánie, prodejní čísla panenek se zvedla už v červenci hned po uvedení filmu, ale největší efekt čekáme před Vánoci,“ uvedla zkušená manažerka.

Nejen panenky Barbie 

Pod Mattel ale podle jejích slov patří i další oblíbené hračky, jako jsou autíčka Matchbox, mašinka Tom, autodráhy Hot Wheels, hračky pro nejmenší Fischer-Price nebo hra s písmeny a slovy Scrabble. A které z nich mají nejraději české děti?

„U nás jsme specifičtí v tom, že rodiče chtějí kupovat hračky, které mají nějakou přidanou hodnotu a děti nějak rozvíjejí. V tom jsme jiní třeba od lidí na jihu Evropy, kde se kupují více hračky čistě pro zábavu. V Česku jsou hodně oblíbené hlavně mašinky a vláčky, u autíček máme rádi, když k nim jde něco sestavit,“ vysvětlila dále Lenka Koenigsmark.

Do světa hraček podle ní čím dále více promlouvají témata jako ekologie, udržitelnost či rovnoprávnost. „Jako matka těžce postiženého dítěte jsem pyšná na to, že právě Barbie je takovým ambasadorem inkluze v rámci všech hraček, protože máme i panenky na vozíčku, s naslouchátkem nebo třeba s protetickou nohou. Nejsou to sice ty nejprodávanější hračky, ale i tak ukazují dětem, že i takový je náš svět.“

Okamžiky z běžného dne

O těžce postiženého syna se stará s manželem, který dokonce kvůli péči o něj dal výpověď v práci a zůstal doma. V době covidu si pak udělal kurz záchranáře a dnes jezdí se sanitkou.

„Změnilo nám to život, ale chceme, aby se takových věcech více mluvilo a považovaly se za normální. Štve mě totiž, že si tady stále neseme dědictví komunismu, kdy se nemocní schovávali do ústavů. Proto jsem synovi založila instagramový účet, kde sdílíme okamžiky z našeho běžného dne, aby šlo vidět, že jsme normální lidé, i když má naše dítě nějaký handicap,“ zdůraznila Lenka Helena Koenigsmark.

Její jméno je spojeno i s projektem Dobrodějna, který pomáhá ukrajinským uprchlicím a jejich dětem. Zázemí má v ulici Milady Horákové 99 v Praze. „Dobrodějna vznikla poté, co vypukla válka na Ukrajině, protože nám s kamarádkami nebylo lhostejné, co se děje a chtěli jsme nějak pomáhat. Týdně nám tam chodí přes pět set lidí a neutichá to,“ dodala ještě tato aktivní žena s tím, že kdyby chtěl někdo také pomoci, tak největší zájem je o jídlo a věci denní spotřeby.

pořadu Byznys kafe přiblížila i mnohé další zajímavosti o hračkách, o životě s handicapovaným dítětem či o projektu Dobrodějna. Nastínila i své další plány do budoucna poté, co letos skončí její kontrakt s firmou Mattel. Podívejte se na celý videorozhovor s Lenkou Helenou Koenigsmark.