Je to mimořádná kulturní událost, dílo spatřilo světlo světa na zahájení festivalu Klášterní hudební slavnosti v pondělí 30. května v Divadle Šumperkv nastudování soubory Musica Florea a TheatrumFloreum pod vedením dirigenta Marka Štryncla. S odvahou a elánem sobě vlastním se do přípravy představení pustila zkušená operní režisérka Magdalena Švecová.

Z focení generálky jsem jako fotografka a jediná divačka opouštěla divadlo jako ve snu, najednou jsem se ocitla v úplně jiném světě. Bylo zřejmé, že všechny práce na opeře velmi baví, jak dole v orchestřišti tak i nad ním na jevišti vládla výborná nálada, všichni sršeli nejen vtipnými scénami, ale i drobnými legráckami. Všichni si při vykreslení figur a typů a detailů vyhráli a nemálo se přitom pobavili a diváci s nimi.

Režisérka se svěřila médiím, že než operu zkrátila, poctivě si nastudovala německé libreto (v opeře se nyní mluví česky a zpívá německy), a že ji velmi překvapila epizoda se "zlým židem Nathanem", kterou rázně škrtla. Očima dnešního člověka až nemyslitelně černobílé odsouzení a zesměšnění režisérce prý vyrazilo dech.

Všichni jsme byli premiérou nadšeni. Opera v Šumperku! Přátelé se mě nadšeně ptali: „Odkud je ten soubor? Dílo je odlišné především svou formou. Jedná se o takzvaný "Singspiel". Asi nejznámější příklad podobné opery je Mozartova Kouzelná flétna. Text, který spojuje zpívaná čísla a posouvá děj, je tedy v próze.

Je to velmi milý žánrový obrázek z doby, která je nám sice již vzdálená, ale na druhou stranu dokáže potěšit svou humornou atmosférou a dobrým koncem, podobně jako pohádky nebo filmy pro pamětníky. Tedy přijít by lidé měli právě proto, že v dnešní době není úsměvu přebytek.

Odvaha - podtitul letošního ročníku Klášterních hudebních slavností pro režisérku znamená především schopnost nenechat se ovládat nikým a ničím, zejména ne strachem. Schopnost postavit se za svá rozhodnutí, za sebe samého, nebo v rámci spravedlnosti za někoho jiného. Je to přijetí absolutní odpovědnosti a aktivní vykročení k vytváření lepšího světa. Odvážné kroky nás totiž posouvají kupředu, učí nás jinak vnímat a vidět či měnit, co clona strachu drží na místě.

Mladá a slavná operní režisérka v roce 2004 absolvovala na JAMU v Brně operní režii ve třídě doc. Aleny Vaňákové. Spolupracuje s Divadlem J. K. Tyla v Plzni, Národním divadlem v Praze a Národním divadlem Brno, festivalem Smetanova Litomyšl, Festivalem komorní hudby v Českém Krumlově. Vyučuje na Pražské konzervatoři operní herectví. V letech 2015–2019 také působila jako moderátorka pořadu Noční Mikrofórum v Českém rozhlase.

Dílo Vesnický trh J. A. Bendy je příběh snoubenců Barušky a Lukáše odehrávající se na vesnickém trhudoprovází průzračná hudba s jasnou melodickou linkou z pera Jiřího Antonína Bendy. Veselé a na poslech velmi osvěžující dílo se stalo ve své době jednou z odlehčených zpěvoher, které nastoupily po éře statických barokních oper.

Festival Klášterní hudební slavnosti od května do září uvede 21 koncertů českých i zahraničních interpretů na 13 nádherných místech Jeseníků – v Šumperku, Jeseníku, Šternberku, Velkých Losinách, Klášteru na Hedeči, Tančírně v Račím údolí, v Karlově Studánce, Bruntále, v Bílé Vodě, Rapotíně, Maršíkově, Bludově a Loučné nad Desnou.

Lenka Hoffmannová