Dráha se klikatí i v relativně rovných úsecích a dosahuje délky 20,218 km. Důvodem tohoto klikatého trasování byla pravděpodobně snaha co nejvíce kopírovat terén a tak ušetřit.

Největší a nejvýkonnější úzkorozchodná parní lokomotiva U57.001 „Malý štokr“ se honosí hned několika tituly. Nejsilnější parní lokomotiva v bývalém Československu v pravidelném provozu, ostatní měly výkon nanejvýš poloviční.

Škoda Plzeň vyrobila v roce 1949 pouze 6 kusů tohoto typu. V Třemešné je U57.001 první vyrobená a jediná dodnes provozuschopná.

Uplynulý víkend zaplnily park slavkovského zámku davy návštěvníku. Lákal je jubilejní dvacátý Veteranfest.
Slavkov a dávná nostalgie. Podívejte se, jaký byl letošní Veteranfest

Na úzkokolejkách rozchodu 760 mm bývalých Československých drah nebyly k vidění parní lokomotivy s vlečným tendrem (zvláštním vagónkem na uhlí a vodu).

První se objevila v Jindřichově Hradci až v roce 2007. Druhou lokomotivou s tendrem, první na Osoblažce, byl právě „Malý štokr“ v roce 2009.

Poslední záchvěvy léta vystřídá pomalu ale jistě podzim
OBRAZEM: Magické barvy podzimu. Babí léto na motýlích křídlech

Kousek za Třemešnou po prvním stoupání začne vlak nápadně zpomalovat. Dojel do kilometru 2,2, do místa, kde je dovolená rychlost pouze 20 km/h.

Nachází se zde totiž nejprudší oblouk na českých veřejných železnicích o poloměru pouhých 75 m. Po průjezdu tímto místem, doprovázeném pištěním kol, vlak opět zrychlí na svých obvyklých 30 a následně 40 km/h.

Plánuje se prodloužení trati do Polska celkem o 9 km. Mezi Třemešnou a Liptaní se trať kříží se silnicí I. třídy do Polska I/57. V roce 2004 byl proto přejezd vybaven světelným zabezpečovacím zařízením.

Oficiální test před Barum Rally příborského jezdce Martina Vlčka.
Vlčák testoval svou novou závodničku před Barum Rally na Šumpersku

Pivní vagón se pyšní titulem nejstaršího vozidla na trati. Kuriózní je, že je o tři roky starší, než samotná trať. Původní zavřený vůz byl vyroben v Rumunsku už v roce 1895. Do podoby občerstvovacího vozu byl přestavěn o 110 let později, v roce 2005.

Motorové lokomotivy jsou vyrobeny v roce 1958 a na Osoblažské úzkokolejce tak pracují nepřetržitě téměř 60 let. Dnes se jedná o nejstarší pravidelně provozované motorové lokomotivy v Česku a na Slovensku.

Oddíl kanoistiky TJ Šumperk - kajakářka Barbora Ondráčková.
Šumperská kajakářka Barbora Ondráčková byla úspěšná na letošním MČR žáků

Motorová lokomotiva „Faur“ TU38.001 je jediná svého typu v Česku a na Slovensku. Ač je vyrobená v roce 1977, na Osoblažské úzkokolejce se objevila až v roce 2006, aby pomáhala s výletními vlaky Slezských zemských drah.

Mezi budovami výtopen v Třemešné a v Osoblaze je rozdíl 110 let. Osoblažská výtopna byla postavena při stavbě trati v roce 1898. Výtopna v Třemešné byla postavena pro potřeby SZD v roce 2008.

Lukášovy vodopády na Šumavě vytváří nádherné kaskády.
PODÍVEJTE SE: Křížkov a Lukášovy vodopády jsou krásným kouskem Šumavy

Úzkokolejka se od začátku tisíciletí profiluje jako nejvýznamnější turistická atrakce jinak ospalého a nezaměstnaností se trápícího Osoblažska. Moravskoslezský kraj úzkokolejku významně podporuje.

Lenka Hoffmannová