Řidič dodávky Petr Konečný jezdí kolem staveniště tramvajové trati v brněnské Plotní ulici u Zvonařky i dvakrát denně. A když si otevře okénko, většinou se nadechne zvířeného prachu. „V teplých a suchých dnech se to fakt nedá. To pak okno rychle zavřu,“ postěžoval si.

A není divu, když měřicí stanice na Zvonařce naměřila letos už v šestadvaceti dnech překročení limitu prachu v ovzduší. Roční limit je přitom pětatřicet dnů v roce. Ten byl loni překročený už začátkem dubna a je pravděpodobné, že limit v suchém počasí padne i letos.

Podle meteorologů za to může stejně jako v minulém roce hlavně prach zvířený stavbaři. „Pracovalo se tam už v březnu, kdy bylo sucho, proto se v některých dnech prachové částice objevily častěji,“ upřesnil Jáchym Brzezina, vedoucí oddělení kvality ovzduší Českého hydrometeorologického ústavu v Brně.

Přehled překročení prachového limitu v Brně
Počet dní v letošním roce, kdy byl na měřicích stanicích v Brně překročený prachový limit:
- stanice Zvonařka: 26 dnů
- stanice Svatoplukova: 13 dnů
- stanice Úvoz: 9 dnů
- stanice Masná: 9 dnů
- stanice Dětská nemocnice: 8 dnů
zdroj: ČHMÚ Brno

Situaci podle něj ještě zhoršilo březnové mrazivé počasí a také nástup koronavirové krize. „U prachových částic jsme po vyhlášení nouzového stavu naměřili nárůst, protože lidé jsou víc doma a v chladném počasí si zatopili,“ řekl.

Prach podle praktického lékaře Ivo Procházky z Brna zanáší dýchací cesty a zabraňuje samočistící funkci plic. „To nesvědčí především pacientům s chronickým plicním onemocněním a zvyšuje riziko infekcí,“ vysvětlil.

POKUTY NEZABÍRAJÍ

Zástupkyně iniciativy Dejchej Brno Hana Chalupská kritizovala město a investože víc netlačí na stavbaře, aby staveniště tramvajové trati Plotní častěji kropili. „Je to navíc sociálně vyloučená lokalita, takže její obyvatelé jsou už druhý rok po sobě vystaveni zvířenému prachu,“ rozčílila se.

Město však podle náměstka primátorky Petra Hladíka opakovaně na stavbaře tlačilo, aby prašnost co nejvíc snížili. „Každopádně by měli sypké materiály při každé manipulaci kropit. Odbor životního prostředí je opakovaně kontroluje a uděluje jim řádově desetitisícové pokuty,“ uvedl.

Během koronavirové krize se však podle meteorologa Brzeziny snížily emise oxidu dusíku, které vypouštějí do ovzduší auta. Těch totiž po vyhlášení nouzového stavu v ulicích města ubylo. „Přesto už teď má měřicí stanice ve Svatoplukově ulici v Židenicích třináct překročení limitu,“ vypočítal.

S náměstkem Hladíkem se shodli, že zmíněné relativní zlepšení emisí postupně k horšímu ovlivnily špatné rozptylové podmínky. „Když máme v Brně západní a severozápadní proudění vzduchu, je to dobré. Když ale zeslábne, dojde ke zhoršení,“ dodal Hladík.