„Poloha magnetického severu, který není totéž, co zeměpisný severní pól, se mění v čase. A v posledních letech výrazně zrychluje. Přitom tento údaj hraje podstatnou roli v navigaci pilotů,“ uvedla mluvčí letiště Jindřiška Budiková.

Piloti letadel i vrtulníků musí dobře znát termín deklinace. Znamená právě to, o kolik stupňů se odchyluje zeměpisný severní pól od magnetického severu. Ve vrtulníku se nacházejí různé kompasy, které pilota navigují vzhledem k magnetickému pólu. „Před vzletem vrtulníku je přitom klíčové, aby byly přístroje na palubě v souladu s magnetickým kurzem dráhy,“ uvedl navigátor Břetislav Sedlář. Magnetický kurz označuje i číselná kombinace namalovaná na dráze.

Uvízlý autobus na železničním přejezdu v Lukách nad Jihlavou.
Autobus uvízl na železničním přejezdu, řidič chtěl objet kolonu na dálnici

Než vojáci k přeznačení přistoupili, dráhu odborně změřil Vojenský geografický a hydrometeorologický ústav v Dobrušce.

Přeznačení z 31/13 na 30/12 magnetických stupňů doprovázela další opatření, například změny softwaru na řídicí věži, ve výcviku personálu i v letecké informační příručce. Tou se piloti řídí, když míří na toto vojenské letiště. Proměnou prošel rovněž letištní řád základny.

Přírodní jev – posunutý magnetický sever – se navíc dotkl svislého značení, jež posádkám letadel pomáhá při pojíždění a orientaci na rozlehlé letištní ploše.

Stavební firma dále obnovila naváděcí čáry. Použila na ně novou směs žlutého křemičitého písku, která ve tmě vytváří světelný efekt. Čáry jsou lépe vidět než běžný nástřik.

Jak moc dráha klouže?

Nově o něco drsnější povrch ranveje vychází z požadavků na brzdné účinky letounů. Zároveň díky tomu lépe odtéká vody při dešti. „Každý rok se musí provádět kalibrační měření dráhy speciálním strojem, který je vybavený zkrápěním. Zjišťuje se kluzkost dráhy tak, aby letadla i při špatných klimatických podmínkách mohla bezpečně dobrzdit," prozradil správce letiště Luděk Michna. Zdrsnění bylo provedeno speciální technikou a jen na nejkritičtějších prvních 450 metrech dráhy.

Ranvej v Náměšti
Ranvej na letišti Náměšť vznikla v roce 1956, sloužit začala v roce 1960. Je dlouhá 2 400 metrů a široká 45 metrů. 
Letiště Náměšť je zařazeno do systému HNS (Host Nation Support), což znamená, že je schopno zabezpečit potřeby spojeneckých jednotek Severoatlantické aliance (NATO). Dále je určeno jako intervenční, v překladu to znamená, že jsou zde připraveni přijmout v případě potřeby například i civilní dopravní letadla. 
V neposlední řadě funguje jako záložní pro potřeby letadel z jiných vojenských letišť.

Každý rok dochází k opravám vlastními silami letištní služby základny. „Nicméně i přes velké úsilí náměšťských letišťářů vyžaduje stav dráhy brzkou generální opravu. V letošním roce na ní bylo odpracováno celkem 1 272 hodin, při tom padlo 14,5 tuny betonu. Generální oprava se naposledy dělala v roce 1980,“ zmínila mluvčí letiště Budiková.

Tehdy stavaři vytvořili povrch z tenké vyztužené cementové desky. Životnost měla být dvacet let. V květnu tohoto roku si prohlédl práce na dráze velitel Vzdušných sil Armády České republiky generálmajor Petr Hromek. Při návštěvě sám vyhodnotil, že už je generální oprava nevyhnutelná.