Děda ukazuje svému vnoučkovi vlak. Jiné než ty z Česka do Glucholaz nezajíždějí. A brzy možná nebudou do pohraničního města zajíždět ani ty.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Patnáct kilometrů od Jeseníku leží Mikulovice. Za zdejší největší zajímavostí musí lidé zamířit na nádraží. Mikulovice jsou pohraniční obcí a vlaky z Česka do Česka tu jezdí přes území cizího státu.

Patnáct kilometrů od Jeseníku leží Mikulovice. Za zdejší největší zajímavostí musí lidé zamířit na nádraží. Mikulovice jsou pohraniční obcí a vlaky z Česka do Česka tu jezdí přes území cizího státu.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

V neděli po poledni je na mikulovickém nádraží klid. Vlaky odtud jezdí jen jednou za dvě hodiny. Času na průzkum nádraží máme dost.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

První vlak do Mikulovic přijel v roce 1888. Éru parních lokomotiv připomíná chátrající vodárna.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Zachovala se v ní i nádrž na vodu. Poctivá práce.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Osudy železniční dopravy přes polské území poznamenaly politické události. V období komunistického režimu pasažéry ve vlacích hlídali pohraničníci se zbraněmi, na nádraží v polských Glucholazech nesměl nikdo nastupovat ani vystupovat.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Před druhou hodinou přicházejí cestující na vlak do Krnova. Jestli se do tohoto města po železnici dostanou i v druhé polovině letošního roku, není jisté. Ztrátu platí Olomoucký a Moravskoslezský kraj.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

S koncem osobní dopravy by byla nejistá i budoucnost zdejších železničářů. Jen v Mikulovicích jich na dráze pracuje třináct.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Kdo se chce po ohrožené železnici projet, měl by si pospíšit, dokud je čas. Stačí koupit jízdenku.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

A nastoupit do vlaku.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Po přejezdu polské hranice přichází nejmalebnější úsek trati. Nejprve se železnice vine na svahu nad řekou Bělou, po chvíli se na druhé straně otevírá pohled na polské Glucholazy.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Železnice obtáčí celé město. Pro místní je vlak atrakce, podél trati mu mávají skupinky výletníků.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Pohled z vlaku do centra Glucholaz.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Před nádražím v Glucholazech vlak zastaví. Čeká na znamení volno.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Glucholazské nádraží. Rozlehlé, zašlé, opuštěné.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Vlak přijíždí k nádražní budově.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

: Soupravu tu čeká několikaminutová pauza a úvrať. V Glucholazech vystupuje jen pár lidí. Nádraží je od města daleko, v centru i přes opakované sliby nikdy nikdo zastávku nevybudoval. Chvíle čekání využívají alespoň kuřáci.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Vlak se rozjíždí opačným směrem. Opouští Glucholazy a po druhé koleji vyráží opět vstříc české hranici. Do Jindřichova ve Slezsku.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Pohled na vesnici Charbielin. Že je trať na území Polska ve špatném stavu, naznačuje nejen nízká rychlost vlaku, ale i hlasité klepání kol o kolejnice. K opravě trati se polská strana nemá.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Pstruží farma v Moszczance. Mohli bychom ji navštívit, pokud by existovala železniční zastávka v blízké Pokrzywne. Jenže stejně jako v centru Glucholaz i zde zastávka zůstává pouze na papíře.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Vlakem přes Polsko nejedeme sami. Spolu s námi tu cestuje odhadem třicítka lidí.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Hlučné bouchání kol ztichlo. To je znamení, že souprava překročila českou hranici. Po pár minutách vjíždíme do Jindřichova.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Stanice Jindřichov ve Slezsku. Nedávno zde vybudovali nová nástupiště. Snad od června stanice neosiří a investované peníze nevyjdou vniveč.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Stavědlo ve směru na Glucholazy.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Opuštěné pracoviště signalisty. Podobný obrázek v Sudetech najdete často.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Ukazatel směřuje pouze na Krnov, na Jeseník chybí. Že by předzvěst budoucích událostí?

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Snad nebudou mít lidé cestující z jednoho koutu Slezska do druhého od června smůlu.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

A vlakem se dostanou tam, kam potřebují.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

Jestli místo jízdních řádů nezůstanou jen otrhané cáry, ukáží příští týdny a měsíce.

Zdroj: Stanislav Badal/www.badygrease.cz

NEJNOVĚJŠÍ VIDEO Z REGIONU
Česko zpívá koledy v Šumperku 2017
DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zdroj: DENÍK/Petr Krňávek