Režijní taktovky nové šumperské inscenace se ujal Jiří Fréhar.

Kdy a kde jste začal svou divadelní kariéru?

V roce 1958 jsem utekl k profesionálnímu Severomoravskému divadlu v Šumperku. Pamatuji si přesně, že bylo 1. října. Tehdy jsem byl čerstvě po maturitě a bylo mi dvacet let.

Začal jsem od píky. Byl jsem taková holka pro všechno. Prošel jsem všemi profesemi. Vyzkoušel jsem si práci jevištního technika, dělal jsem i inspicienta, rekvizitáře či zvukaře, dostal jsem zde i své první role jako herec – elév. Jednou z mých rolí byl Leandr v Molièrově hře Měšťák šlechticem.

Jak na toto své první angažmá vzpomínáte?

Na první kroky u divadla nikdy nezapomenu. V Šumperku jsme poprvé na své kůži pocítil divadlo, ke kterému jsem si vybudoval vztah a stalo se pro mne doslova drogou. Bylo velice důležité, že jsem měl možnost stát na scéně a zároveň znát i život na ní.

Zkušenosti z práce na oblasti mi velice pomohly při přijímacích zkouškách na obor divadelní režie na DAMU. Zde jsem se setkal s vynikajícími pedagogy, jako byla například Vlasta Fabiánová či Vítězslav Vejražka.

Vzpomenete si, kdy jste byl naposledy v Šumperku.

To vím přesně, naposledy jsem zde režíroval hru před šestadvaceti lety, byla to inscenace Jaroslava Abreamowa-Newerleho Klik klak.

Jak se vám pracuje se šumperským souborem?

Výborně. Je to neuvěřitelně pracovitý soubor. Pokaždé se sem velice rád vracím, protože prostředí zdejšího divadla důvěrně znám. Navíc považuji letošní sezonu, kam patří i inscenace Ostře sledované vlaky, k zajímavému počinu.

Už jste se setkal při svém působení v divadle s inscenací, která pochází z pera Bohumila Hrabala?

Ostře sledované vlaky jsou první inscenací od tohoto autora, kterou režíruji. Snažil jsem se nedělat plagiát úspěšného oscarového filmu Jiřího Menzla. Spíše jsem se snažil vycházet přímo z Hrabalovy novely. Diváci tedy uvidí některé okamžiky ze života mladého železničáře Miloše Hrmy, které ve scénáři filmu nejsou. Nebudu však nic prozrazovat. Divák sám posoudí na premiéřa, jak se nám inscenace povedla.

Kdo je režisér Jiří Fréhar

*1938
Režisér Jiří Fréhar začal svou divadelní pouť v Šumperku. V roce 1958 sem nastoupil ihned po maturitě. Po třech letech se přihlásil na DAMU obor režie.
Po absolvování školy působil v několika divadlech. Svůj otisk nechal například v Horáckém divadle Jihlava, v Západočeském divadle Cheb, v divadle v Příbrami, v Pididivadle režijně vedl studenty třetího ročníku Vyšší odborné herecké školy oboru dramatické umění, s nimi nastudoval hru Sestup Orfeův.
Návštěvníci divadla ve Zlíně se s Jiřím Fréharem setkali na premiéře hry Všichni moji synové. Prošel i divadly v Olomouci, Kladně, v Divadle E. F. Buriana a od roku 1990 režíruje v divadle Labyrint v Praze.
Jiří Fréhar působil i v pražském divadle ABC. Pracoval s výraznými osobnostmi českého divadla, jako je například Jaroslava Obermaierová, Dana Syslová, Martina Hudečková, Petr Oliva.
Pod jeho taktovkou se rodily komedie, dramata, tragédie, věnuje se lehčím formám i závažným tématům. Jeho práce se vyznačuje nonšalancí, ale i tvrdostí k sobě i druhým.