Návštěvníci výstavy Nadosah ruky si mohou prohlédnout kresby vytvořené uhlem a malby. Technika uhlové kresby je dnes jedinou, kterou Anežka Kovalová používá. Její tvorbu doprovázela již od poloviny osmdesátých let a v současnosti zcela nahradila dřívější temperu i původní olejomalbu, kterou Kovalová používala na pražské Akademii výtvarných umění v době svých studií.

V obrazech Anežky Kovalové se dnes stále častěji vyskytují temné barvy, které vystřídaly vzdušné krajiny nebo zátiší.

„Malba připravila prostor kresbě, což umožnilo směřování autorky k samotné podstatě umělecké výpovědi,“ zhodnotil její umělecký posun Miroslav Koval.

„Zajímá mě, proč se určitá věc nebo tvar v kresbě vynořuje ze svých čar a znovu se do nich vrací. Odpovědi hledám všude kolem sebe. Dívám se přitom na nejbližší zem, do které se zaznamenává každá stopa dějin. Tyto skutečnosti se do mě vtiskují a to, co mě zvlášť naléhavě oslovuje, je v mém nitru vlastně předznamenáno,“ okomentovala svou tvorbu sama autorka, která prvního července oslavila šedesáté narozeniny.

Výstava Nadosah ruky bude v olomoucké galerii Caesar k vidění do konce července.

Životopis Anežky Kovalové

Anežka Kovalová se narodila 1. července 1949 v Šumperku, dnes žije v Sobotíně. V letech 1967 až 1973 studovala malbu na pražské Akademii výtvarných umění u profesora Karla Součka. Do roku 1981 spolupracovala se svým otcem – sochařem Jiřím Jílkem. Od roku 1978 připravila 31 samostatných výstav v Praze, Brně, Olomouci, Opavě a v řadě dalších měst.

Byla členkou Výtvarné společnosti Kruh v Kostelci nad Černými lesy a Spolku olomouckých výtvarníků. Ilustrovala básnické sbírky Ondřeje Fibicha, Martina J. Ströhra, Jaroslava Seiferta a dalších autorů.

Často vystavuje spolu se svým manželem Miroslavem Kovalem. Je zastoupena v řadě českých i zahraničních sbírek.