Na první pohled vypadá červená skvrna jako krev, při bližším ohledání je to jahodový džem. To vše provázené sloganem: Sladké mámení. Drobounký text pod ním s datem a seznamem kapel si už přečte málokdo. A právě ten spolu s džemem na ženském ňadru je vodítkem pro rozluštění hádanky.

Co snímek vlastně sděluje? Je to upoutávka na říjnový dvanáctý ročník šumperského Džemfestu; název festivalu ovšem na plakátu chybí.

O plakátu se diskutuje na facebooku a reakce jsou velmi protichůdné: od těch, které dílko odsuzují jako trapné použití ženské nahoty, až po nadšené přijetí.

„Cílem bylo vzbudit zájem a připravit si originálním způsobem půdu pro festival. Plakát měl nabídnout tak trochu tajemství, hádanku. Kdo ji vyluští, informuje ostatní na facebooku,“ říká organizátor festivalu Ondřej Polák ze skupiny O5&Radeček.

Podobně postupoval i v minulých letech, kdy se v létě objevil na příklad plakát „předskokan“ s nápisem: Těšíte se? A máte na co? Loni to byl nápis: Budeme tam všichni! I tehdy název akce chyběl. Na hlavním plakátu před festivalem se pak grafika „předskokana“ zopakovala a lidé si obě věci spojili.

„Při dnešní obrovské informační přetíženosti, kdy se lidi spíš učí nevidět a neslyšet, aby se ubránili tomu náporu, je těžké zaujmout a dostat kulturní akci do povědomí. Je tedy dobré vymyslet nějaký fór, který by tu neochotu vnímat přebil,“ říká Ondřej Polák a dodává: „Respektuji, že někoho plakát pohoršuje, čekal jsem, že ne každý ho pochopí. Ale stojím si za tím, že je to kvalitní umělecká fotografie, ne žádná laciná nahota pro nahotu.“

Jeho nápad zrealizoval a dal mu umělecký rozměr renomovaný šumperský fotograf a grafik Zdeněk Nováček.

Na některých plakátovacích plochách je fotografie potrhaná, jak se ji někdo pohoršený snažil odstranit.

„V dnešní době, kdy nahota útočí na lidi v každém novinovém stánku a na internetu se děti dostanou snadno k pornografii, by trocha marmelády na bradavce neměla nikoho pohoršit,“ řekla mladá paní, která si plakát prohlížela u Myší díry v Šumperku. „Jen vůbec netuším, na co ten plakát zve: jestli je to reklama na marmeládu, nebo proti cukrovce,“ smála její kamarádka.

Na letošnímu Džemfestu v Domě kultury Šumperk budou 21. října hrát kapely MIG 21, O5&Radeček, UDG a Prago Union. Červená sladkost z plakátu na něm bude hrát svou roli: každý návštěvník totiž dostane ke vstupence malou krabičku džemu s názvem festivalu na obalu.

#nahled|https://g.denik.cz/58/94/atzijou_kozy__1__denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/58/94/atzijou_kozy__1_.jpg|Kontroverzní plakát na festival Džemfest v Šumperku#